NEW HETEROTOPIAS:

LUCAS BAMBOZZI AUDIOVISUAL INSTALLATIONS AND THE DISPLACEMENT OF THE CINEMATOGRAPHIC DISPOSITIF TO URBAN SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v20i1.35179

Keywords:

Cinematographic Dispositif, Cartography, Urban Space, Heterotopia, Lucas Bambozzi

Abstract

This study seeks to relate the notion of cinematographic dispositif, found in André Parente, Philippe Dubois, and Anne-Marie Duguet with the post-structuralist notion of dispositif in Deleuze and Foucault by analyzing four audiovisual installations by artist Lucas Bambozzi. The lines of a dispositif relate to the cinematographic apparatus as we displace the works to the urban space, with its subjective, political, and social implications. I propose an analysis of these works from the main categories of the cinematographic dispositif – environment, technological resources, and interaction with spectators – to trace the sentimental cartographies (Suely Rolnik) created and recreated by the works and their interactions in the city. At the end, one notices how not only the works subvert the cinematographic dispositif but also the discursive and power dispositifs in the relations between the individual and its collectivity, generating urban heterotopias which depart from the imaginary to sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Pereira de Freitas, Universidade de Brasília

Professora adjunta da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (UnB), no departamento de Comunicação Organizacional. Professora do programa de pós-graduação da mesma faculdade, com pesquisas na área de arte e comunicação, estética, fotografia, artemídia, e estudos sobre espaço e corpo. Líder do Grupo de Estudos em Estética, Corpo, Arte e Espaço (GECAE), cadastrado no CNPq.

References

DELEUZE, Gilles. ¿Que és un dispositivo? In: DELEUZE, Gilles. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 3.

DUBOIS, Philippe. Sobre o “efeito cinema” nas instalações contemporâneas de fotografia e vídeo. In: MACIEL, Katia. Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 85-91.

DUGUET, Anne-Marie. Dispositivos. In: MACIEL, Katia. Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 49-70.

FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. (Ditos & Escritos III).

FREITAS, Gabriela Pereira de. A estética em fluxo: experiência e devir entre artemídia e comunicação. Curitiba: Appris, 2018.

GOLDBERG, Itzhak. L’Installations. Paris: CNRS, 2014.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Buenos Aires: Tinta Limón, 2006.

HARVEY, David. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

KRAUSS, Rosalind. Passages in modern sculpture. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.

PARENTE, André. A forma cinema. In: MACIEL, Katia. Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 23-47.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Intervenções urbanas. Rua, Campinas, v. 5, p. 81-88, 2015. DOI: 10.20396/rua.v5i0.8640691. Disponível em: https://bit.ly/3eBb9aq. Acesso em: 13 nov. 2019.

RANCIÈRE, Jacques. Partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2006.

Published

2022-11-11

Issue

Section

Artigos