MUSEUM OF IMAGES AND SENSES:
CARIOCA TRAMS IN TELEPHONE CARDS PHOTOS
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i1.33556Keywords:
Imaginary, city, production of meaningsAbstract
Now obsolete as a technological object and part of collectors’ pieces, telephone cards contain images of the city of Rio de Janeiro, thus performing more than a simply practical function. These cards represent the imaginary of the city through portrayals such as the charming cariocas trams, which were once signs of a modern city and now were upgraded into the form of the VLT, leading us to formulate a research question around its persistence. In this scenario, this article aims to understand the fabrication or invention of the imagery related to the city of Rio de Janeiro by discussing the recurrence of images and their relation to the imaginary. The qualitative methodology employed favors an interpretative approach to images and categories of thought. Our results show that tram images operate as mediators between the past and the future, being a sign of a city that was both embellished at the beginning of the twentieth century and which seeks to reinvent itself in the twenty-first century.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Euler David de Siqueira, Denise da Costa Oliveira Siqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.