TEACHING-SERVICE INTEGRATION IN HEALTHCARE TRAINING: EXPERIENCE FROM THE FACULTY OF MEDICINE OF BAHIA

Authors

  • Silvana Márcia Pinheiro Santos Coelho Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0002-5462-1510
  • Ronaldo Ribeiro Jacobina Universidade Federal da Bahia
  • Cauã Araújo de Carvalho Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.9771/rfd.v7i0.62996

Keywords:

teaching-service; Social Medicine, health teaching

Abstract

The text of Resolution No. 3 of June 20, 2014, which establishes the National Curricular Guidelines (DCN) for the Undergraduate Medicine Course, emphasizes that doctor training must enable him to understand the principles, guidelines and policies of the Unified Health System (SUS) presented in Brazilian Federal Constitution of 1988, and warns about the importance of including students in public health services, since the initial grades and throughout the Undergraduate Medicine course, considering that these are learning spaces (BRASIL, 2014). This article presents the experience of the Faculty of Medicine of the Federal University of Bahia (FAMEB-UFBA) in using teaching/service integration as a strategy to meet the recommendations of the DCN and the 1988 CF.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Márcia Pinheiro Santos Coelho, Universidade Federal da Bahia

Doutora e Mestra em Administração pela Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Odontóloga pela UFBA, Professora da Faculdade de Medicina da Universidade Federal da Bahia (UFBA).  E.mail: silvanampscoelho@gmail.com

Ronaldo Ribeiro Jacobina, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Mestre em Saúde Coletiva (UFBA). Médico pela UFBA. Professor da Faculdade de Medicina da Universidade Federal da Bahia (UFBA). E-mail: rrjacobina@gmail.com 

Cauã Araújo de Carvalho, Universidade Federal da Bahia

Graduando da Faculdade de Medicina da Universidade Federal da Bahia (UFBA). E-mail: cauaacarvalho14@gmail.com

References

ALBUQUERQUE, Verônica Santos et al. A integração ensino-serviço no contexto dos

processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Rev. bras. educ.

med. [online], v. 32, n. 3, p. 356-362, 2008. ISSN 0100-5502. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022008000300010. Acesso em 2 jul. 2020.

ARANTES, Luciano José, SHIMIZU, Helena Eri, MERCHÁN-HAMANN, Edgar.

Contribuições e desafios da Estratégia Saúde da Família na Atenção Primária à Saúde no

Brasil: revisão da literatura. Ciência & Saúde coletiva, v. 2, n. 5, p. 1499-1509. 2016. DOI:

1590/1413-81232015215.19602015

BAGNATO, Maria Helena Salgado; COCCO, Maria Inês Monteiro; SORDI, Mara Regina

Lemes de (Org.). Educação, saúde e trabalho: antigos problemas, novos contextos, outros

olhares. Campinas: Alínea, 1999.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF:

Senado, 1988.

BRASIL. Lei Nº 8.078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor

e17

BRASIL. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares

Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília, 2014.

CAMPOS, Carlos Eduardo Aguilera. A organização dos serviços de Atenção Primária à

Saúde no Brasil.. Revista Bras. Med. Farm e Com. v. 2, n. 6, jul-set. 2006

CAVALCANTE, Taciane Marques. et al. Uma Experiência de Integração Ensino, Serviço e

Comunidade de Alunos do Curso de Graduação em Medicina na Atenção Básica no

Município de Maceió. Revista Ciência Plural, v. 3, n. 3, p.:69-80, 2017. Disponível em:

https://doi.org/10.21680/2446-7286.2017v3n3ID13301 . Acesso em 2 jul. 2020.

COELHO, Silvana Márcia Pinheiro Santos; JACOBINA, Ronaldo Ribeiro. Integração

Ensino/Serviço: Experiência da Faculdade de Medicina da Bahia - Universidade Federal da

Bahia, Revista Fontes Documentais. Aracaju. v. 03, 2020, Edição Especial: MEDINFOR

VINTE VINTE – ISSN 2595-9778

COELHO, Silvana Márcia Pinheiro Santos, et al. Território e Territorialização: relações

com a saúde pública brasileira. Texto Didático. Departamento de Medicina Preventiva e

Social. Faculdade de Medicina da Bahia. Universidade Federal da Bahia. Salvador: 2016.

FAUSTO, Márcia Cristina Rodrigues; MATTA, Gustavo Corrêa. Atenção primária à saúde:

histórico e perspectivas. In: MOROSINI, Márcia Valéria G. C.; CORBO, Anamaria D'Andrea

(Org.). Modelos de atenção e a saúde da família. Rio de Janeiro: ESPJV/FIOCRUZ, 2007. p.

-67. (Coleção Educação Profissional e Docência em Saúde: a formação e o trabalho do

agente comunitário de saúde, 4).

FRASÃO, Gustavo; RIBEIRO, Karol. Atenção Primária e Atenção Especializada: Conheça

os níveis de assistência do maior sistema público de saúde do mundo. Brasília, Ministério da

Saúde. 28/03/2022; Atualizado em 03/11/2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-

br/assuntos/noticias/2022/marco/atencao-primaria-e-atencao-especializada-conheca-os-niveis-

de-assistencia-do-maior-sistema-publico-de-saude-do-mundo. Acesso em: 17/05/2024.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao

pensamento de Paulo Freire. 3ed. São Paulo: Centauro; 2001.

FREIRE, Paulo; PICHON-RIVIÈRE, Enrique. O Processo Educativo segundo Paulo Freire

e Pichon Rivere. 2.ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1989.

FORTE, Franklin Delano Soares et al. Integração ensino-serviço-comunidade em

Odontologia: um estudo cultural. Interface, Botucatu 2020; 24:e200166. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/Interface.200166. Acesso em 22/05/2024.

GARBIN, Cléa Adas Saliba. et al. O papel das universidades na formação de profissionais na

área de saúde. Rev. ABENO; v. 6, n. 1, p. 6-10, jan.-jun. 2006.

MINARELLI, José Augusto. Empregabilidade: como ter um trabalho e remuneração.

Editora Gente, 2011.

MED 80: Medicina Social e Clínica. Disponível em:

https://ava.ufba.br/course/view.php?id=213405 Acesso em: 20 maio 2024

MORAES, Maria Cândida. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis [En línea],

v. 25, 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/polis/573. Acesso em: 20 mar.

MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação

profissional em saúde: debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, supl.

, p. 2133-2144, dez. 2008. DOI: 0.1590/S1413-81232008000900018

PAHO. Pan American Health Organization. Renewing Primary Health Care in the

Americas: a position paper of the Pan American Health Organization/World Health

Organization HO/WHO) Washington: PAHO; 2007.

PAULIN, Luiz Fernando et al. Construindo o Internato de Saúde Mental: a Experiência da

Universidade São Francisco, Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 1: e005;

Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190149 Acesso em: 17 maio

PIZZINATTO, Adolfo et al. A integração ensino-serviço como estratégia na formação

profissional para o SUS. Revista Brasileira de Educação Médica [online], v. 36, n. 1, suppl.

, p.170-177,2012

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. 2.

reimpr. São Paulo: Editorada Universidade de São Paulo, 2006. v1. Coleção Milton Santos.

SANTOS, Alexandre Lima; RIGOTTO, Raquel Maria. Território e territorialização:

incorporando as relações produção, trabalho, ambiente e saúde na atenção básica à saúde.

Trab. educ. saúde, v. 8, n.3, p.387-40, 2010

SATURNINO, Luciana Tarbes Mattana et al. O Internato Rural na formação do profissional

farmacêutico para a atuação no Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de

Janeiro, v.16, p. 2303-2310, 2011.

SEGRE, Marco; FERRAZ, Flávio Carvalho. O Conceito de Saúde. Rev. de Saúde Pública,

v. 31, n. 5, p. 538-42, 1997.

STARFIELD, Bárbara. Atenção Primária: equilíbrio entre necessidades de saúde, serviços e

tecnologia. Brasília: UNESCO, Ministério da Saúde, 2004.

VENDRUSCOLO, Caeine. et al Teaching-service integration and its interface in the context

of reorienting health education. Interface, Botucatu, v. 20, n. 59, p. 1015-1025, 2016. DOI:

1590/1807-57622015.0768

Published

2024-08-23

How to Cite

COELHO, S. M. P. S.; JACOBINA, R. R.; CARVALHO, C. A. de. TEACHING-SERVICE INTEGRATION IN HEALTHCARE TRAINING: EXPERIENCE FROM THE FACULTY OF MEDICINE OF BAHIA. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e71248, 2024. DOI: 10.9771/rfd.v7i0.62996. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/62996. Acesso em: 21 nov. 2024.