<b>From haptic perception to movement: a phenomenological study on sound and technological mediation in dance pedagogy</b><br />

Autores

  • Andrea Giomi Grupo de Pesquisa Poéticas Tecnológicas, IHAC, Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.9771/r.v0i28.25015

Resumo

Abstract:

It is well known that, interactive media have become a major issue in both academic research and artistic practice. During the last years, motion sensing technologies have been proven to be a useful mean for movement’s analysis in relation to dance and music performances. Different domaines ranging from artistic creative process to pedagogical applications have been involved. Within this context, many scholars pointed out the crucial importance of sound agency in developing sensorimotor awareness. A phenomenological approach seem to be taking an increasingly prominent position in informing such theoretical framework. Multimodality and embodiment have been revealed to be the main features in order to understand the relation between movement, sound and mediation technologies. The case study presented is part of a research project that involves dance pedagogy and new technologies at Nice University. This paper focus on description of an interactive experience based on motion sensing/bio-signals technologies allowing dance students to explore the sense of touch in connection to objets’ manipulation and sound production. The goal of the experience was to analyze how multimodal connection between haptic and auditive feedbacks can be incorporated trough gesture and how, this relation affects perceptual organization of movement. As it emerges from this study, sound feedbacks seem to facilitate the transition from manipulation gestures to dance movements. Moreover, the arise of a “sonorous presence” enhances both proprioceptive awareness and corporeal imagination thereby affecting the movement composition process.

Keywords: Interactive Technologies. Dance Pedagogy. Sound Feedback. Multimodality. Embodiment.

 

DA PERCEPÇÃO HAPTICA AO MOVIMENTO: UM ESTUDO FENOMENOLÓGICO SOBRE A MEDIAÇÃO SONORA E TECNOLÓGICA NA PEDAGOGIA DA DANÇA

Resumo:

Como é sabido, a mídia interativa tornou-se um problema importante tanto na pesquisa acadêmica quanto na prática artística. Nos últimos anos, as tecnologias de detecção de movimento provaram ser um meio útil para a análise do movimento em relação à dança e as performances musicais. São envolvidos diferentes domínios que vão do processo criativo artístico às aplicações pedagógicas. Nesse contexto, muitos estudiosos apontaram a importância crucial da agência de som no desenvolvimento de conscientização sensório-motora. A abordagem fenomenológica parece assumir uma posição cada vez mais proeminente na informação desse quadro teórico. A multimodalidade e a corporificação1 são reveladas como as principais características para entender a relação entre movimento, som e mediação tecnológica. O estudo de caso apresentado faz parte de um projeto de pesquisa envolvendo pedagogia da dança e novas tecnologias na Universidade de Nice. Este artigo concentra-se na descrição de uma experiência interativa baseada em detecção de movimento e tecnologias bio-eletrônicas que permitem aos estudantes de dança explorar o senso de toque em conexão com a manipulação de objetos e a produção de som. O objetivo da experiência foi analisar como a conexão multimodal entre feedbacks hápticos e auditivos pode ser incorporados por meio de gesto e como essa relação afeta a organização perceptiva do movimento. Como resulta deste estudo, os áudio feedbacks parecem facilitar a transição de gestos de manipulação para movimentos de dança. Além disso, o surgimento de uma “presença sonora” aumenta a consciência proprioceptiva e a imaginação corporal, afetando assim o processo de composição do movimento.

Palavras-chave: Tecnologia Interativa. Pedagogia de Dança. Retroalomentação Sonora. Multimodalidade. Corporificação.

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Biografia do Autor

Andrea Giomi, Grupo de Pesquisa Poéticas Tecnológicas, IHAC, Universidade Federal da Bahia

Grupo de Pesquisa Poéticas Tecnológicas, Instituto de Humanidades Artes e Ciências Prof. Milton Santos, Universidade Federal da Bahia

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Publicado

2017-12-05

Como Citar

Giomi, A. (2017). &lt;b&gt;From haptic perception to movement: a phenomenological study on sound and technological mediation in dance pedagogy&lt;/b&gt;&lt;br /&gt;. Repertório, (28), 342–361. https://doi.org/10.9771/r.v0i28.25015

Edição

Seção

EM FOCO