Peripheralized youth experiences on gender and race

problematizations based on the theoretical contributions of Lélia Gonzalez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v2i20.57606

Abstract

This article aims to discuss, based on the contributions of Lélia Gonzalez to the field of social psychology, the intersections between gender and race in the experience of young black individuals in peripheral contexts in Fortaleza. It starts from a qualitative approach, exploring micropolitical strategies to understand the impacts of gender and racial coloniality on young blacks in peripheral areas of Fortaleza. The narratives highlight gender asymmetries and unequal conditions faced by young blacks in racialized contexts. The article emphasizes the importance of debating racial and gender inequalities, denaturalizing instruments of domination present in the Brazilian social structure. The research proposes the production of narratives challenging colonial modes of domination, emphasizing the need for critical epistemologies of coloniality in psychology to strengthen anti-racist and anti-sexist struggles.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldemar Ferreira da Costa, Universidade Federal do Ceará

Psicólogo, mestre e Doutorando em Psicologia no Programa de de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisador do VIESES: Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação.

João Paulo Pereira Barros, Universidade Federal do Ceará

Professor do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do VIESES: Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação.

Laisa Forte Cavalcante, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga, mestre e Doutoranda em Psicologia no Programa de de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora do VIESES: Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação.

Livia Lima Gurgel, Universidade Federal do Ceará

Universidade Federal do Ceará.

Published

2024-06-06

How to Cite

Ferreira da Costa, A., Pereira Barros, J. P., Forte Cavalcante, L., & Lima Gurgel, L. (2024). Peripheralized youth experiences on gender and race: problematizations based on the theoretical contributions of Lélia Gonzalez. Revista Periódicus, 2(20), 78–100. https://doi.org/10.9771/peri.v2i20.57606