Trans people and education:

a systematic review of literature (2017-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v1i17.36417

Abstract

Following the trail of other bibliographic research, this study presents a systematic review of the relationship between trans universe and Education, from 2014 to 2018. Based on searches on SciELO, Google Scholar and Google, as well as on events on gender and sexuality, 41 publications were found in the form of texts in the annals of events, articles in periodicals, dissertations and theses. The material was analyzed in the light of post-critical theories and qualitative approach. As a result, there was a greater number of works in the category of articles and chapters, with a prevalence of research in the southern region of the country and incipient productions with regard to the central-west and north regions. Considering previous studies, there was an increase in production in all publishing scenarios. It should also be noted that most of the studies found focused on transsexual and transvestite women, with a reduced number of studies on trans men and/or transmasculinities.

Keywords: Trans people. School. Transphobia. Exclusion.

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Author Biographies

Nayara Rios Cunha Salvador, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC RJ) e Secretaria Municipal de Educação de Rio das Flôres

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa: Corpo, Culturas e Diferença - GPCD, da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pesquisadora na área de Interseccionalidades, Feminismos, Gênero e Sexualidade. Pós-graduanda em Educação em Direitos humanos, Diversidade e questões étnico-sociais ou raciais (PPG Lato-sensu - FAVENI, 2019). Especialista em Ensino de Filosofia e Sociologia, pela Universidade Cândido Mendes; Especialista em Metodologias de Ensino de Inglês e Espanhol (Universidade Cândido Mendes); Especialista em Coordenação e Supervisão Pedagógica e (Cândido mendes).Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2012) e em Letras Pela Faculdade Estácio de Sá (2014). Trabalha atualmente como professora na SEEDUC-RJ, na área de Disciplinas Pedagógicas e Inglês.

Niel Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação (UFU), Professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Published

2022-07-25

How to Cite

Salvador, N. R. C., & Franco, N. (2022). Trans people and education:: a systematic review of literature (2017-2018). Revista Periódicus, 1(17), 93–117. https://doi.org/10.9771/peri.v1i17.36417