Technological Prospection of Didactic Devices Directed to the Teaching of Rotational Dynamics in the Discipline of Physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v15i3.48531

Keywords:

Teaching, Physics, Prospecting.

Abstract

The present work aims to survey the patents related to the development of teaching devices, applied to the teaching of physics, related to torque and the principle of levers, these topics, guided within the content of rotational dynamics. The purpose of this prospection is to map the state of the art of the available technologies for teaching physics, torque subject, and provide a direction for the product development process in this research area. The study's methodology is a prospective analysis of technologies for teaching torque, considering the patents in the Espacenet database in order to verify what exists on the international scene. It was found that China stands out in the number of patents published not only for this technology, but also for others applied to Physics teaching. This study presents as a result some patents that highlight simple construction and low-cost materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Duarte Silva, Federal Institute of Rondônia

Specialist in Teaching in Higher Education from Universidade Candido Mendes in 2021.

Guilherme Tadaki Tazo Gaspar, Federal Institute of Rondônia

Specialist in Distance Education Management by the Federal Institute of Rondônia in 2021.

Alecsandro Marian da Silva, Federal Institute of Rondônia

Specialist in Teaching and Management in Distance Education from Faculdade Serra Geral in 2021.

Cléver Reis Stein, Federal Institute of Rondônia

Federal Institute of Rondonia, Porto Velho, RO, Brazil

References

ALVES, J. P. Regras da transposição didática aplicada ao laboratório didático, Caderno Catarinense de Ensino de Física, [s.l.], v. 17, n. 2, p. 174-188, 2000.

ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Uma revisão da literatura sobre estudos relativos a tecnologias computacionais no ensino de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s.l.], v. 4, n. 3, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4069. Acesso em: 31 ago. 2021.

BAO, G. Aparelho de ensino de popularização da ciência do princípio da alavanca. Titular: Hefei Siyecao Optoelectronic Tech Co Ltd. CN206480250U. Depósito: 6 jul. 2016. Publicação: 8 set. 2017.

BENFÍCA, K. F. G.; PRATES, K. H. G. As contribuições do uso de experimentos no ensino – aprendizado da Física, Brazilian Journal of Development, [s.l.], v. 6, n. 6, p. 33.686-33.703, 2020.

BRASIL. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, 15 maio de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9279.htm. Acesso em: 8 set. 2021.

BRASIL. PISA 2018. Relatório Nacional. Brasília, DF: INEP/MEC. Disponível: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em 28 jun. 2021.

ERTHAL, J. P. C.; GASPAR, A. Atividades experimentais de demonstração para o ensino da corrente alternada ao nível do Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 345-359, dez. 2006.

FURTADO, D.; AMIEL, T. Guia de bolso da educação aberta. Brasília, DF: Iniciativa Educação Aberta, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/564609. Acesso em: 20 abr. 2022.

GASPAR, A.; MONTEIRO, I. C. C. Atividades Experimentais de Demonstração em Sala de Aula: Orientações e Justificativas a partir da Teoria de Vigotsky. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA. 9. 2004, Jaboticatubas – Minas Gerais. Atas [...]. Jaboticatubas: EPEF, 2004.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentals of Physics, 10. ed. EUA: Wiley, 2015.

HODSON, D. Experimentos na Ciência e no Ensino de Ciência. Educational Philosophy and Theory, [s.l.], v. 20, p. 53-66, 1988.

HODSON, D. Hacia um Enfoque más critico del Trabajo de laboratório. Enseñanza de Las Ciências, [s.l.], v. 12, n. 3, p. 299-313, 1994.

MOST. Developing high technology and fostering industrialization. Ministry of Science and technology. The People’s Republic of China. 2016.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA A INOVAÇÃO. Conceitos e aplicações de propriedade intelectual. Salvador, BA: IFBA. v. 1, 2018. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2021/08/PROFNIT-Serie-Conceitos-e-Aplica%E2%80 %A1aes-de-Propriedade-Intelectual-Volume-I.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

QINGHUA, Z. Auxílio didático de ciências naturais do aluno. Titular: Escola Primária Do Exército Vermelho De Huayin City. CN107749218A. Depósito: 30 out. 2017. Publicação: 2 mar. 2018.

SHENGHAN, G. Dispositivo de apresentação do princípio da alavanca que economiza espaço. Titular: Gao Shenghan. CN207409166U. Depósito:11 jul. 2017. Publicação: 25 maio. 2018.

VIEIRA, R. M.; VIEIRA, C. T. O trabalho laboratorial na educação em ciências do ensino básico na perspectiva da promoção do pensamento crítico. In: ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, NÚMERO EXTRA, VII CONGRESSO, 2005. Anais [...]. [S.l.], 2005.

XUERONG, W. Auxílio ao ensino multifuncional para demonstração do ensino de Física no ensino médio. Titular: Wang Xuerong. CN111402687A. Depósito: 26 mar. 2020. Publicação: 10 jul. 2020.

YINGQI, R.; ZIHAN, G.; MIN, L. Instrumento experimental do princípio da alavanca e sistema de aquisição de dados de ensino do instrumento experimental do princípio da alavanca. Titular: Henan Sijizhu Information Tech Co Ltd. CN111862736A. Depósito: 9 set. 2020. Publicação: 30 out. 2020.

Published

2022-07-01

How to Cite

Silva, J. D., Gaspar, G. T. T., Silva, A. M. da ., & Stein, C. R. . (2022). Technological Prospection of Didactic Devices Directed to the Teaching of Rotational Dynamics in the Discipline of Physics. Cadernos De Prospecção, 15(3), 839–851. https://doi.org/10.9771/cp.v15i3.48531

Issue

Section

Prospecções Tecnológicas de Assuntos Específicos