Intellectual Property Competence Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v12i3.27331

Keywords:

Education IP, Intellectual property, Competence.

Abstract

It examines the issues inherent in the formation of intellectual property competencies in light of the model implemented by Japan since 2002. It discusses the implications of Competence Theory with a special focus on the Theory of C.H.A. It addresses the intrinsic aspects of training for intellectual property, especially as the contemporary economy is based on knowledge and innovation. It assumes that such training is multifaceted, multidisciplinary and multinational in view of the broad perspective it involves. It discusses the dimensions of the strategies that form the model adopted by the Japanese government in basic, secondary and tertiary education adopted to lead Japan to the leading role in the knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM-BORHER, Maria Beatriz et al. Ensino e Pesquisa em Propriedade Intelectual no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, [S.l.], v. 6, n. 2 jul/dez, p. 281-310, ago. 2009. ISSN 2178-2822. Disponível em: <http://ocs.ige.unicamp.br/ojs/rbi/article/view/321>. Acesso em: 18 maio 2018.

AUDY, Jorge Kotick. Aquecimento com mapa de competências organizacionais. 2015. Disponível em: <https://jorgeaudy.com/2015/04/28/aquecimento-com-mapa-de-competencias-organizacionais/>. Acesso em: 2 jul. 2018.

ARAI, Hisamitsu. Intellectual Property Strategy in Japan. International Journal Of Intellectual Property: Law, Economy and Management, Tokyo, v. 1, n. 1, p. 5-12, 2005. Disponível em: <https://www.ipaj.org/english_journal/pdf/Intellectual_Property_Strategy.pdf>. Acesso em: 3 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovação e Comunicações. Política de propriedade intelectual das instituições científicas e tecnológicas do Brasil: relatório FORMICT 2016. Brasília. 2017.

BLAKENEY, Michael. Handbook on IP curricula and teaching materials. Jakarta: Asean, 2007. 75 p. EC-ASEAN Intellectual Property Rights Co-operation Programme (ECAP II). Disponível em: <https://ipmall.law.unh.edu/sites/default/files/hosted_resources/Teaching_IP/Michael_Blakeney_2008.pdf>. Acesso em: 18 maio 2018.

CARVALHO, Nuno Pires de. The importance for Oman of teaching IP law. Muscat: Wipo Secretariat, 2005. 21 slides, color. Disponível em: <https://www.ipmall.info/sites/default/files/hosted_resources/Teaching_IP/WIPO_Oman_2005.pdf>. Acesso em: 14 maio 2018.

DEPARTMENT FOR TRANSITION AND DEVELOPED COUNTRIES (Suíça). Organização Mundial da Propriedade Intelectual (Ed.). Teaching intellectual property (ip) in countries in transition: Version One. Genebra: Ompi, 2013. 100 p. Disponível em: <http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_transition_7.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2018.

FERRAZ, Maria Cristina Comunian. Reflexões sobre o uso de documentos de patentes em cursos de graduação. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 287-312, ago. 2009. ISSN 2178-2822. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648966>. Acesso em: 30 jun. 2018. doi: https://doi.org/10.20396/rbi.v7i2.8648966.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Rev. adm. contemp., Curitiba, v. 5, n. spe, p. 183-196, 2001 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552001000500010&lng=en&nrm=iso>. Access em: 30 jun. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010.

GIMENEZ, Ana Maria Nunes. O ensino da propriedade intelectual na educação superior: o caso da Unicamp. 2012. 214 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestre em Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000878183>. Acesso em: 18 maio 2018.

GIMENEZ, Ana Maria Nunes; BONACELLI, Maria Beatriz Machado; CARNEIRO, Ana Maria. The Challenges of Teaching and Training in Intellectual Property. Journal of Technology Management & Innovation, [S.l.], v. 7, n. 4, p. 176-188, dec. 2012. ISSN 0718-2724. Disponível em: <https://jotmi.org/index.php/GT/article/view/cas44>. Acesso em: 18 maio 2017. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242012000400014.

GRAMIGNA, M. R. Modelo de competências e gestão de talentos. São Paulo: Makron Books, 2002.

HARTEMAN, David Franco. Você conhece o C.H.A.? 2018. Disponível em: <http://www.admdistracao.com.br/2018/03/voce-conhece-o-cha.html>. Acesso em: 1 jul. 2018.

JAPÃO. INTELLECTUAL PROPERTY POLICY HEADQUARTERS. Strategic Program for the Creation, Protection and Exploitation of Intellectual Property: preliminary translation. 2003. Disponível em: <https://japan.kantei.go.jp/policy/titeki/kettei/030708f_e.html#1-1>. Acesso em: 4 jul. 2018.

JAPAN PATENT OFFICE. Education, dissemination and raising the awareness of intellectual property in Japan. Tokio: Japan Patent Office, 2018. 276 p. Disponível em: <https://www.jpo.go.jp/torikumi_e/kokusai_e/training/textbook/pdf/Education.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2018.

______. Raising intellectual property awareness. In: OFFICE, Japan Patent. Annual Report 2002. Tokyo: Japan Patent Office, 2002. Cap. 5. p. 37-42. Disponível em: <https://www.jpo.go.jp/shiryou_e/toushin_e/kenkyukai_e/pdf/07-chapter5.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2018.

LIMA, Marcos Antônio Martins; FERREIRA, Jesuína Maria Pereira. Competências profissionais requeridas pelas organizações: percepção dos alunos de curso de Mestrado em Administração e Controladoria. Rev. Ciênc. Admin., Fortaleza, v. 1, n. 17, p. 271-306, jan./abr. 2011. Quadrimestral. Disponível em: <http://periodicos.unifor.br/rca/article/view/3239/pdf>. Acesso em: 28 jun. 2018.

LOIOLA, Léia de Melo. Breve histórico do termo competência. Revista Helb, Brasília, v. 7, n. 7, [s.p.], 2013. Anual. Disponível em: <http://www.helb.org.br/index.php/revista-helb/ano-7-no-7-12013/212-breve-historico-do-termo-competencia>. Acesso em: 02 jul. 2018.

MEDEIROS, Heloísa Gomes. A sobreposição de direitos de propriedade intelectual no software: coexistência entre direito de autor e patente na sociedade informacional. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Direito, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017, 440 f. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/178710/347865.pdf?sequence=1>. Acesso em: 30 jun. 2018.

MENDES, Liliana Machado; AMORIM-BORHER, Beatriz. O ensino da Propriedade Intelectual: mapeando as academias da Rede Global. Revista Brasileira de Inovação, [S.l.], v. 11, n. 2 jul/dez, p. 399-432, aug. 2012. ISSN 2178-2822. Disponível em: <http://ocs.ige.unicamp.br/ojs/rbi/article/view/519>. Acesso em: 18 maio 2018.

OLIVEIRA, Marcia Cristina; SOUZA, Cristina Gomes. Propriedade intelectual e Tecnologia Industrial Básica – TIB na formação em engenharia: levantamento dos cursos de universidades públicas do Rio de Janeiro. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 7, n. 4, p. 460-471, 30 dez. 2014. Trimestral. Universidade Federal da Bahia. http://dx.doi.org/10.9771/s.cprosp.2014.007.047. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/nit/article/view/11611>. Acesso em: 18 maio 2018.

PERRENOUD, Philippe. Construindo competências. Nova Escola, São Paulo, p. 19-31, 2000. Entrevista concedida a Paola Gentile e Roberta Bencini. Disponível em: <http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2000/2000_31.html>. Acesso em: 4 jul. 2018.

PÁSCOA, Maria Beatriz Amorim et al. Ensino e Pesquisa em Propriedade Intelectual no Brasil. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 24., 2006, Gramado. Anais... Porto Alegre: Anpad, 2006. p. 1 - 14. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/admin/pdf/DCT797.pdf>. Acesso em: 18 maio 2018.

PIMENTA, José Antônio Carlos. A propriedade intelectual e a formação do profissional em tecnologia: um estudo da inserção do tema na escola de educação tecnológica. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação Tecnológica, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. 109 f. Disponível em: <http://www2.et.cefetmg.br/permalink/0a75de1f-a3e1-11df-aeaa-00188be4f822.pdf>. Acesso em: 18 maio 2018.

TAKENAKA, Toshiko. Success or failure?: Japan's national strategy on intellectual property and avaluation of Its Impact from the comparative law Perspective. Washington University Global Studies Law Review, Washington, v. 8, p. 379-398, 2009. Disponível em: <https://openscholarship.wustl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1084&context=law_globalstudies>. Acesso em: 7 jul. 2018.

TOMMASI, Alexandre Cardoso. O ensino de Propriedade Intelectual para o fortalecimento do Sistema Nacional de Inovação. 2015. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ciência da Propriedade Intelectual, Pós-graduação em Ciência da Propriedade Intelectual, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. Disponível em: <http://bdtd.ufs.br/handle/tede/688>. Acesso em: 18 maio 2018.

TOMMASI, Alexandre Cardoso et al. Ensino e pesquisa de propriedade intelectual no Brasil. In: INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON TECHNOLOGICAL INNOVATION, 2015, Aracaju. Proceedings... Aracaju: Isti, 2015. p. 463 - 498. Disponível em: <http://www.portalmites.com.br/conferences/index.php/ENEE/Isti2015/paper/viewFile/411/251>. Acesso em: 18 maio 2018.

ZARIFIAN, Philippe. Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.

Published

2019-09-13

How to Cite

Barbalho, C. R. S., & Antunes, A. M. de S. (2019). Intellectual Property Competence Training. Cadernos De Prospecção, 12(3), 476. https://doi.org/10.9771/cp.v12i3.27331

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento