Autoria em tempos de Cultura Digital e a formação dos Sujeitos da Educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v13i1.58478

Keywords:

Education, Digital Culture, Authorships

Abstract

This text presents socio-historical aspects of the concept of authorship, seeking to highlight new meanings of the notions of author and authorship, recognizing them as polysemic. It aims to understand the transformations - influenced by technological development in the field of communication and information in different historical, social and cultural contexts, in the conceptions of author and authorship – and how they reverberate in the educational field. This reflection encourages us to look at the historical path to understand the phenomenon of authorship in the context of digital culture and its implications in training educational subjects (teachers and students). This is a qualitative study, constructed on a bibliographical survey to discuss its topic. In this way, it discusses the concept of authorship in the light of studies in the field of language, highlighting the role of technologies in authorial manifestations, from written culture to digital culture, characterized by collaboration, sharing, connectivity and dissemination of knowledge. The considerations of this study point to the importance of the conception of authorship in the formation of subjects and in the transformation of pedagogical practices that encourage the constitution of authorship and discuss its ethical, aesthetic and identity character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, M. O uso de inteligência artificial para a geração automatizada de textos acadêmicos: plágio ou meta-autoria? Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 89-107, 2016. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/3012. Acesso em: 9 mar. 2023.

ARROYO, M.G. P. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

ARROYO, M.G. P. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

BARTHES, R. A morte do autor e o nascimento do leitor. In: BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BARTHES, R. O grau zero da escrita. Lisboa: Edições 70, 2006.

BARTHES, R. O rumor da língua. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BARTON, D; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. Traduzido por Milton Camargo Mota. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BIANCHETTI, L.; ZUIN, A. A. S.; FERRAZ, O. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrada e plágio nos tempos da cultura digital. Salvador: Edufba, 2018.

BRAIT, B. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2005.

BRUNO, A. R. Formação de professores na cultura digital: aprendizagens do adulto, educação aberta, emoções e docências. Salvador: EDUFBA, 2021.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CARBONI, G. Direito autoral e autoria colaborativa: na Economia da Informação em Rede. São Paulo: Quartier Latin, 2010.

CAZDEN, C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. desenhando futuros sociais. Organização e apresentação Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al. Belo Horizonte: LED, 2021.

CHRISTOFE, L. Intertextualidade e plágio: questões de linguagem e autoria. 1996. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

EISENSTEIN, E. L. A revolução da cultura impressa: os primórdios da Europa moderna. São Paulo: Ática, 1998.

FERRAZ, O. S. Escrita acadêmico-científica: a labuta com signos e significações. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/18281/1/Tese%20completa%20-%20vers%C3%A3o%20final%20-%20definitiva.pdf. Acesso em: 1 set. 2021.

FOUCAULT, M. O que é um autor? 9. ed. Lisboa: Nova Veja, 2015.

FREIRE, A. O financiamento como recurso fundamental das políticas culturais. In: RUBIM, A. A. C.; ROCHA, R. (org.). Políticas culturais. Salvador: Edufba, 2012. p. 49-65. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/34401/1/politicas-culturais-RI.pdf. Acesso em: 25 ago. 2023.

FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 264-298. (Ditos & escritos, v. 3).

JASZI, P. Toward a Theory os Copyright: the Metamorphoses of “Authorship”. Duke Law Journal, Durham, n. 2, p. 455-502, 1991.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/pBy7nwSdz6nNy98ZMT9Ddfs/?lang=pt. Acesso em: 1 set. 2021.

LEMOS, A.; MACEDO, R. J. ChatGPT. Salvador: Onda Digital, 2023. 1 vídeo (1h 49 min). Publicado pelo canal Onda Digital. Ciclo de palestras computação e ética na sociedade contemporânea. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v8mOPRLKHEk&list=LL&index=9&t=998s Acesso em: 26 jun. 2023.

LÉVY, P.. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.

MORAES, R. Os direitos morais do autor: repersonalizando o direito autoral. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2021.

ORLANDI, E. P. Discurso & leitura. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2012.

PENROSE, R. A mente nova do imperador: sobre computadores, mentes e as leis da física. São Paulo: Editora Unesp, 2023.

RABENHORST, E. R. Déjá lu: plágio e intertextualidade em textos científicos. In: DIAS, G. A.; OLIVEIRA, B. M. J. Freire de. Informação, direito autoral e plágio. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015. p. 15-33.

SANTAELLA, L. Desafios da ubiquidade para a educação. Ensino Superior Unicamp, Campinas, n. 9, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/desafios-da-ubiquidade-para-a-educacao. Acesso em: 16 jun. 2017.

VAN DIS, E. A. M. et al. ChatGPT: five priorities for research. Nature, v. 614, Feb. 2023.

WOODMANSEE, M. On the Author Effect: Recovering Collectivity. In: WOODMANSEE, M.; JASZI, P. The Construction of Authorship: Textual Apropriation in Law and Literature. Durham: Duke University Press, 1994. p. 279-292.

Published

2024-06-05

How to Cite

SANTANA, N. D. F., BARROS, S. S., & SILVA, O. S. F. (2024). Autoria em tempos de Cultura Digital e a formação dos Sujeitos da Educação. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 13(1). https://doi.org/10.9771/re.v13i1.58478

Issue

Section

Artigos