Training in Cinema and Audiovisual at the Federal University of Bahia: an analysis of graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v12i3.53626

Keywords:

Cinema, Audiovisual, Training, Graduates

Abstract

Institutional self-assessment is an important input for continuous improvement in the planning of higher education courses. This article intends to analyze the training in Cinema and Audiovisual at the Federal University of Bahia from its graduates. The questionnaire was developed in Google Forms, with 30 open-ended questions and 14 closed-ended questions. 62 graduates responded to the survey. The results should contribute to the discussion of the course's new Pedagogical Political Project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COSTA, L. et al. A formação em Jornalismo na Universidade Federal da Bahia: uma análise dos egressos. Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, DF, v. 11, n. 28, p. 69-88, 2021.

COSTA, L. et al. Formação em Produção Cultural na Universidade Federal da Bahia: uma análise dos alunos egressos. In: COSTA, L. F.;

MELLO, U. B. de (org.). Formação em organização da cultura no Brasil: experiências e reflexões. Salvador: Edufba, 2016. p. 79-103.

CRONBACH, L. J. Course Improvement through Evaluation. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, New York, v. 64, n. 8, p. 672-683, 1963.

DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. A importância dos estudos com egressos na avaliação de programas. In: DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades na avaliação de programas. Salvador: Edufba, 2012. p. 15-22.

DE BONI, R. B. Websurveys nos tempos de COVID-19. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 7, p. 1-4, 202.

DUARTE, M. R. T. Pesquisa avaliativa em educação: concepções e possibilidades de análise. In: DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades na avaliação de programas. Salvador: Edufba, 2012. p. 23-43.

FERREIRA, A. K.; PIRES, P. S.; PINTO, A. Pesquisas de Avaliação e Confidencialidade da Informação: limites e conflitos. Revista Brasileira de Monitoramento e Avaliação, Marília, v. 7, p. 82-101, 2014.

IVO, E.; LOPES, F. S. Breve panorama dos formados no Curso de Cinema da UFF. Cadernos do FORCINE, [São Paulo], v. 1, p. 27-48, 2015.

MEIRA, M. D. D.; KURCGANT, P. Avaliação de Curso de Graduação segundo egressos. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, n. 2, p 481-485, 2009.

NORMANHA, R. As políticas de expansão do Ensino Superior no Brasil e a formação em cinema e audiovisual. Dialogia, São Paulo, n. 38, p. 1-20, 2021.

OBSERVATÓRIO DO AUDIOVISUAL BAIANO. Anuário do audiovisual baiano 2019/2020. Salvador: Arco Audiovisual, 2021.

PAIXÃO, R. B.; HASTENREITER FILHO, H. N. Autoavaliação de impactos: o que nos dizem os egressos de um mestrado profissional em administração?. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 831-859, 2014.

PEREIRA, A. K.; PIRES, P. S.; PINTO, A. Pesquisas de Avaliação e Confidencialidade da Informação: Limites e Conflitos. Revista Brasileira de Monitoramento e Avaliação, Brasília, DF, n. 7, p. 82-101, 2014.

PICCOLO, F. D. A Formação Profissional dos Alunos do CST em Produção Cultural do IFRJ: Relato de uma Pesquisa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE POLÍTICAS CULTURAIS, 3., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro; Fundação Casa de Rui Barbosa, 2012.

SAMPAIO, S. M. R.; COELHO, M. T. Á. D. Perfil e trajetórias acadêmicas de ingressos e egressos dos bacharelados interdisciplinares da Universidade Federal da Bahia. Salvador: Edufba, 2019.

SILVEIRA, O. M. C.; CARVALHO, L. T. de. Estratégias metodológicas para pesquisas com egressos. In: DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades na avaliação de programas. Salvador: Edufba, 2012. p. 45-75.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Formulário para proposta de área de concentração. Salvador: UFBA, [20--].

VIANNA, H. M. Avaliação Educacional: uma perspectiva histórica. Estudos Em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 12, p, 7-24, 1995.

Published

2024-01-18

How to Cite

Costa, L., Ribeiro, M., Santana, G. C. ., & Gonçalves, L. S. (2024). Training in Cinema and Audiovisual at the Federal University of Bahia: an analysis of graduates. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(03). https://doi.org/10.9771/re.v12i3.53626

Issue

Section

Artigos