Body aesthetics

the look of future bachelors in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v13i1.51632

Keywords:

Bachelor degree, Physical Education, Social determinations, Body aesthetics

Abstract

This research aims to investigate how the formation of a bachelor's degree in Physical Education contributes to the understanding of the social determinations of body aesthetics, that is, trying to understand the theme of body aesthetics within the university in a process of training Physical Education teachers, which its influence on the incorporation of new generations of teachers and how issues related to aesthetic values ​​have been discussed in the training of Physical Education teachers. The methodology used was quantitative-qualitative descriptive transversal, with application of a questionnaire to undergraduates of the bachelor's degree in Physical Education from two universities in Goiânia-GO that offer the course, one being private and the other public. The sample consists of 150 volunteer participants. The results showed that there were no differences of thought among the participants in relation to the social determinations of body aesthetics, but only a theoretical maturation of the graduating students in relation to the freshmen in the field of biological sciences, corroborating with an uncritical thinking, maintaining the status quo, and prefiguring an absence of discussions about the movement of the social being as a socio-historical construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Augusto César Vilela Gama, Universidade de Brasília

Doutorando em Educação Física (PPGEF/UnB) e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Tadeu João Ribeiro Baptista, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Doutor do Centro de Ciências da Saúde (CCS/UFRN).

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

AGRICOLA, Nestor Persio Alvim; BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. A estética como tema da Educação Física escolar. In: ASSIS, Renata Machado; GONÇALVES, Vivianne Oliveira (Orgs.). Educação Física e Educação: práticas, saberes e discursos. Curitiba: CRV, 2016. p. 95–116.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. Procurando o lado escuro da lua: implicações sociais da prática de atividades corporais realizadas por adultos em academias de ginástica de Goiânia. 2001. 200f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2001.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. A educação do corpo na sociedade do capital. Curitiba: Appris, 2013.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; ZANOLLA, Sílvia Rosa da Silva. Corpo, estética e ideologia: um diálogo com a ideia de beleza natural. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 22, n. 3, p. 999–1010, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.22456/1982-8918.61861>. Acesso em: 3 jul. 2022.

BEASLEY, Timothy Mark; SCHUMACKER, E. Randall. Multiple regression approach to analyzing contingency tables: post hoc and planned comparison procedures. The Journal of Experimental Education, v. 64, n. 1, p. 79–93, 1995. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/20152474?seq=1#page_scan_tab_contents>. Acesso em: 2 jul. 2022.

DAMASCENO, Vinicius Oliveira et al. Relationship between anthropometric variables and body image dissatisfaction among fitness center users. Revista de Psicologia del Deporte, v. 20, n. 2, p. 367–382, 2011. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/236019941_Relationship_between_

anthropometric_variables_and_body_image_dissatisfaction_among_fitness_center_users>. Acesso em: 21 jun. 2022.

GAMA, Augusto Cesar Vilela; BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. O tema “imagem corporal” nas publicações do Scientific Electronic Library Online – SciELO: revisão integrativa. Revista Ciências em Saúde, v. 10, n. 1, p. 52–59, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.21876/rcshci.v10i1.836>. Acesso em: 10 jul. 2022.

GRACINDO, Giselle Crosara Lettieri. A moralidade das intervenções cirúrgicas com fins estéticos de acordo com a bioética principialista. Revista Bioética, v. 23, n. 3, p. 524–534, 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422015233089>. Acesso em: 15 jul. 2022.

LAUS, Maria Fernanda; MOREIRA, Rita de Cássia Margarido; COSTA, Telma Maria Braga. Diferenças na percepção da imagem corporal, no comportamento alimentar e no estado nutricional de universitárias das áreas de saúde e humanas. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, v. 31, n. 3, p. 192–196, 2009. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-81082009000300009>. Acesso em: 16 jul. 2022.

MAIOR, Alex Souto. Fisiologia dos exercícios resistidos. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2013.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

PICCOLO, Gustavo Martins. Por um pensar sociológico sobre a deficiência. Curitiba: Appris, 2015.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física: raízes européias e Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

VENTURA, Paulo Roberto Veloso. A Educação Física e sua constituição histórica: desvelando ocultamentos. 2010. 206f. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica, Goiânia, 2010. Disponível em: <http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/675>. Acesso em: 10 jun. 2022.

Published

2024-06-05

How to Cite

Gama, A. C. V., & Baptista, T. J. R. (2024). Body aesthetics: the look of future bachelors in Physical Education. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 13(1). https://doi.org/10.9771/re.v13i1.51632

Issue

Section

Artigos