PANDEMIC AND CHILDHOODS: PERCEPTIONS FROM CHILDREN

Authors

  • Ariane Brião Santos Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Viviane Castro Camozzato Universidade Estadual do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-2617-0529

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v12i3.49696

Keywords:

childhood; child; school; public health

Abstract

This article emphasizes the voice of children and their childhoods, placing them in central prominence in the face of the pandemic scenario. To this end, the main objective of this article is to investigate the perceptions of children about the daily transformations experienced with Covid-19. Eight children from 6 to 11 years old participated in the research, with consent from both them and their guardians to participate in individual and collective meetings – three of each, to a total of six – which, due to the pandemic scenario, were held remotely by an online meeting platform, to ensure maximum protection. In this article, a historical trajectory about the methodology with children is traced, since it is from this perspective that the research based the production and analysis of data. During the research, it was noticeable that the routine of these children was abruptly transformed, changing the way they study and the way they socialize with their other peers, a fact that directly influenced their behaviors and feelings. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERTASI, A. T. F. O desenho narrativo na pré-escola: as crianças e seus pensamentos coloridos. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/201443/001102414.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico: boletim epidemiológico especial 52. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em https://www.gov.br/saude/pt-br/media/pdf/2021/ marco/05/boletim_epidemiologico_covid_52_final2.pdf. Acesso em: 23 abr. 2021.

CUNHA, A. C.; FERNANDES, N. Estudos da Criança: participação infantil: a sua visibilidade a partir da análise de teses e dissertações em Sociologia da Infância. In: SIMPÓSIO LUSO-BRASILEIRO, 1., 2012, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: [s. n.], 2012. p. 36-48.

FARIA, A. L. G. de; DEMARTINI, Z. de B. F.; PRADO, P. D. (org.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores associados, 2009.

FRIEDMANN, A. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.

FRIEDMANN, A. Linguagens e culturas infantis. São Paulo: Cortez, 2013.

FUSINATO, C. V.; KRAEMER, C. A invenção histórica da escola e escolarização no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Educere, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/7876_5302. pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.

GALZERANI, M. C. B. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: FARIA, A. L. G. de; DEMARTINI, Z. de B. F.; PRADO, P. D. (org.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores associados, 2009. p. 49-68.

MAFRA, A. H. Metodologias de pesquisa com crianças: desafios e perspectivas. Zero-A-Seis, Florianópolis, v. 17, n. 31, p. 107-119, 2015.

MARQUES, P. B.; CASTANHO, M. I. S. O que é a escola a partir do sentido construído por alunos. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 23-33, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/cFhY4m7NZp6Q3YCCx gtMkcb/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 maio 2021.

MARTINS FILHO, A. J.; BARBOSA, M. do C. S. Metodologias de pesquisas com crianças. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 2, p. 8-28, 2010. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/ index.php/reflex/article/view/1496. Acesso em: 2 nov. 2020.

PASTORE, M. Di N. Infâncias, crianças e pandemia: em que barco navegamos?. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, São Carlos, v. 29, p. 1-29, 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/cadbto/a/YH 4Ln7JjzzQn3CdhCskYpCz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 jun. 2021.

RODRIGUES, S. A.; BORGES, T. F. P.; SILVA, A. S. da. “Com olhos de criança”: a metodologia de pesquisa com crianças pequenas no cenário brasileiro. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 2, p. 270-290, 2014. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/ index.php/Nuances/article/view/3188/2698. Acesso em: 2 maio 2021.

ROSADO, C. T. da C. L. CAMPELO, M. E. C. H. Educação escolar: a

vez e a voz das crianças. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 71, p. 401-424, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/T7KrzGkytVmnSsN3YXHQwwz/?for mat=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 jun. 2021.

SÁ, C. dos S. C. de. et al. Distanciamento social covid-19 no Brasil: efeitos sobre a rotina de atividade física de famílias com crianças. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 39, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/rp7gw57vvXhQ5vG899PKMXJ/?for mat=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2021.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

ZORDAN, P.; ALMEIDA, V. D. Parar pandêmico: educação e vida. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/ view/15481/209209213435. Acesso em: 15 mar. 2021.

Published

2024-01-18

How to Cite

Santos, A. B. ., & Camozzato, V. C. (2024). PANDEMIC AND CHILDHOODS: PERCEPTIONS FROM CHILDREN. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(03). https://doi.org/10.9771/re.v12i3.49696

Issue

Section

Artigos