Perfil‌ ‌e‌ ‌estratégias‌ ‌de‌ ‌famílias‌ de ‌escolas‌ ‌privadas‌ ‌de‌ ‌Belo‌ ‌Horizonte‌ ‌durante‌ ‌a‌ ‌pandemia‌ de COVID-19 ‌

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v11i2.49282

Keywords:

‌Socioeducational inequalities,‌ ‌Elitization of education,‌ Social Inequalities

Abstract

The text presents research of educational strategies used by families who had their children enrolled in private schools in Belo Horizonte/MG/Brazil in 2020, during the remote teaching period imposed by the COVID-19 pandemics. First of all, an online survey was used to identify the sociological profile of the studied group. Then, semi structured ‌interviews were conducted to learn the details of strategies that families use to deal with this atypical form of education in a domestic environment. Results suggest that families convert privileges provided by their capitals in material and cultural educational strategies that are decisive for them to deal with the adverse context of remote teaching.‌

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Eduardo Quadros, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

João Eduardo é licenciado em Letras Inglês (UFSC) e graduado em Pedagogia (UDESC) com Mestrado em Educação (UFMG). Seu principal interesse de pesquisa é a reprodução das desigualdades sociais pela educação brasileira.

References

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1979. p. 73-79 (7. ed., 2005).

_______. Razões práticas - sobre a teoria da ação. São Paulo, SP: Papirus, 1997.

_______. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo, SP: Edusp, 2008.

CARVALHO, Cibele Noronha de; NOGUEIRA, Maria Alice. Nascer em berço de ouro: O quarto Infantil como instância socializadora. Educação & Sociedade, v. 41, p. 1-19, 2020.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Domicílios: Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos Domicílios Brasileiros. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. 1. ed. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020.

DATAFOLHA. Educação não presencial na perspectiva dos estudantes e suas famílias. Onda 2 - Junho/20 - AMOSTRA NACIONAL. São Paulo, SP: 2020.

FORE, Henrietta. Crianças e adolescentes não podem arcar com mais um ano de interrupção escolar. UNICEF, Nova Iorque, 12 de jan. de 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/criancas-e-adolescentes-nao-podem-arcar-com-mais-um-ano-de-interrupcao-escolar. Acesso em: 03 de mar. de 2021.

IBGE. PNAD Contínua TIC 2018: Internet chega a 79,1% dos domicílios do país. 29 abr. 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/27515-pnad-continua-tic-2018-internet-chega-a-79-1-dos-domicilios-do-pais. Acesso em: 4 mar. 2021.

______. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2020a. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101707_informativo.pdf. Acesso em: 8 de mar de 2021.

______. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2020b. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/89ec0c1b18b88b2e1b5ad7123becb548.pdf. Acesso em: 8 de mar de 2021.

IGNATOW Gabe; ROBINSON, Laura. Pierre Bourdieu: theorizing the digital. Information, Communication & Society, v. 20:7, p. 950-966, 2017.

IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Retrato das Desigualdades de Gênero e Raça - 1995 a 2015. IPEA: Brasília/DF, 2015. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/170306_retrato_das_desigualdades_de_genero_raca.pdf . Acesso em 04/03/2021.

LAUREAU, A. A desigualdade invisível: o papel da classe social na criação dos filhos em famílias negras e brancas. Educação em Revista, Belo Horizonte, Editora da Faculdade de Educação da UFMG, n. 46, p. 32-82, Dez 2007.

MCCONNELL, Christopher; STRAUBHAAR, Joseph. Contextualizing Open WiFi Network Use with Multiple Capitals. Communication and Information Technologies Annual. Emerald Group Publishing Limited, pp.205-232, 2015.

NOGUEIRA, Maria Alice. Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. Educação e Realidade, v. 31, p. 155-169, 2006.

_________. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise Social (Lisboa), Lisboa - Portugal, v. XL, n.176, p. 563-578, 2005.

_________. No fio da navalha - A (nova) classe média brasileira e sua opção pela escola particular. In: ROMANELLI, G; NOGUEIRA, M.A.; ZAGO, N. (Org.). Família & escola – Novas perspectivas de análise. Petrópolis: Vozes, v. 1, p. 109-130. 2013.

SIQUEIRA, Ana Rita; NOGUEIRA, Maria Alice de Lima Gomes. Focalizando um segmento específico da rede privada de ensino: escolas particulares de baixo custo. Educação e Pesquisa, v. 43, p. 1005-1022, 2017.

RESENDE, Tânia F.. Dever de casa, espelho de desigualdades educacionais e sociais. EDUCAÇÃO EM REVISTA (UFMG. IMPRESSO), v. 28, p. 159-184, 2012.

SALATA, A. R.. Uma nova abordagem empírica para a hierarquia de status no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais (Online), v. 31, p. 01, 2016.

SOUZA, L.. Covid-19: 39% dos patrões dispensaram diaristas sem manter o pagamento. Agência Brasil, São Paulo, 24 abr. 2020.

Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/covid-19-39-dos-patroes-dispensaram-diaristas-sem-manter-o-pagamento. Acesso em: 08 mar. 2021.

UNICEF. Educación en pausa. Ciudad del Saber: Oficina Regional para América Latina y el Caribe; 2020.

________. Situação mundial da infância - 2003. Brasília (DF): Escritório Regional da América Latina e Caribe; 2003.

VAN DEURSEN, A.; HELSPER, E. J. The third-level digital divide: Who benefits most from being online? in ROBINSON, L. et al. Studies in Media and Communications, v. 10, p. 29-52, Bingley: Reino Unido: Emerald Group Publishing Limited, 2015.

VILLANUEVA-MANSILLA, E.; NAKANO, T.; EVARISTO, I.. From Divides to Capitals: An Exploration of Digital Divides as Expressions of Social and Cultural Capital. in ROBINSON, L. et al. Studies in Media and Communications, v. 10, p. 89-117, Bingley: Reino Unido: Emerald Group Publishing Limited, 2015.

Published

2022-08-17

How to Cite

Quadros, J. E. (2022). Perfil‌ ‌e‌ ‌estratégias‌ ‌de‌ ‌famílias‌ de ‌escolas‌ ‌privadas‌ ‌de‌ ‌Belo‌ ‌Horizonte‌ ‌durante‌ ‌a‌ ‌pandemia‌ de COVID-19 ‌. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 11(2). https://doi.org/10.9771/re.v11i2.49282

Issue

Section

Artigos