Práticas curriculares docentes em tempos de pandemia – repensar o retorno ao “novo normal”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v12i3.48659

Keywords:

Curriculum. Pandemic. Agency and curricular decision

Abstract

This article, focusing on teaching curricular practices in times of a pandemic, reports on a study that had as its starting question: how do teachers perceive the return to face-to-face classes in the curricular scenario? From an empirical point of view, it uses the narratives of basic education teachers who are working during social isolation, considering their teaching experiences as curriculating actors and actresses with the use of agency power. These narratives are in dialogue with the work “A cruel pedagogy of the virus” (Santos, 2020), as well as with concepts that have marked the field of curricular studies and support the configuration of a horizon in the return to face-to-face classes, in what matters to recontextualizations of teaching practices as curricular decision-makers. In this sense, some reflections were interconnected to the cited work, opening paths to other perceptions of the challenges that the Covid 19 pandemic caused in Brazilian education and how a horizon of challenges remains open for teaching practice in the so-called “new normal”.

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Author Biography

Laíla Sampaio Lima, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia - MPED. Possui graduação em Letras pela Universidade Salvador (2010) e Especialização em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (2011) Atualmente é técnico universitário da Universidade do Estado da Bahia, Campus IV Jacobina, Integrante do Grupo de pesquisa CULTIVI - Cultura Visual, Educação e Linguagens da Universidade do Estado da Bahia, desenvolvendo pesquisas na área da fotografia em contextos educacionais. Atua também na investigação da área de Currículo e Educação Patrimonial Multi/Inter Cultural. Aluna intercambista na Universidade do Porto, Portugal, no período de semtembro de 2018. Possui experiencia como docente nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Letras Vernáculas nas disciplinas Alfabetização e Letramento, Literatura Brasileira, Metodologia do Ensino e Pesquisa e Sociologia da Educação.

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Published

2024-01-18

How to Cite

Lima, L. S., & Leite, C. . (2024). Práticas curriculares docentes em tempos de pandemia – repensar o retorno ao “novo normal”. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(03). https://doi.org/10.9771/re.v12i3.48659

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Artigos