THE MYTH OF INDOCRINATION IN BRASILIAN SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v12i03.50042

Keywords:

Unpolitical schools, Education, Politics, Sociology and Education, Indoctrination under debate

Abstract

This article synthesizes research that, using qualitative and quantitative methodologies crossed, aimed to offer a contribution to the bibliography on Escola Sem Partido, a movement articulated especially through digital social networks that believes that there is a left-wing indoctrination by teachers against young people and children in Brazilian schools. A Survey was carried out to map the permeability of the movement's ideas in school communities and the identification and dimensioning of these groups that promote them. It was found that this is a minority formed mostly by white men, parents of students, especially from private schools. From the identification of the group, analyzes were made about its genesis in Brazilian society with the support of reflections by Jessé Souza. Also, about the interests that make schools its main target, considering Pierre Bourdieu's thinking about the cultural role of educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AÇÃO EDUCATIVA ASSESSORIA, PESQUISA E INFORMAÇÃO (org.). A ideologia do movimento Escola Sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

BICALHO, P. P. G. D.; CUNHA, F. L. D.; SANTA BÁRBARA, I. S.

M. Escola sem Partido: visibilizando racionalidades, analisando governamentalidades. In: FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Ed. EURJ, 2017. p. 106-120.

BOURDIEU, P. Sistemas de Ensino e Sistemas de Pensamento. In: BOURDIEU, P. A Eonomia das Trocas Simbólicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 203-222.

FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2017.

FUNDADOR do ESP explica por que se desligou do Movimento. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (28 min). Publicado pelo canal Escola sem Partido. Disponivel em: https://bit.ly/3cIwqfr. Acesso em: 7 set. 2020.

GLASOW, P. A. Fundamentals of Survey Research. MITRE, Virginia, 2005.

HAGUETTE, T. M. F. Pesquisa-ação e pesquisa participante. In: HAGUETTE, T. M. F. Metodologias Qualitativas na Sociologia. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 109-170.

INSTITUTO DE PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (Brasil). Sinopses Estatísticas da Educação Básica. Brasília, DF: Inep, 2019.

MENSAGEM enviada por Moisés de Oliveira Andrade, em 12.07.2016. Escola sem Partido.Org, [s. l.], 2016. Disponivel em: https://www. escolasempartido.org/blog/mensagem-enviada-por-moises-de-oliveira- andrade-em-12-07-2016/. Acesso em: 4 abr. 2021.

MISKOLCI, R.; CAMPANA, M. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 32, p. 725-747, 2017. Disponivel em: https://www.scielo. br/j/se/a/Ns5kmRtMcSXDY78j9L8fMFL/?format=pdf

&lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2021.

MITO. In: DICIONÁRIO Brasileiro da Língua Portuguesa Michaelis. São Paulo: Melhoramentos Ltda, 2015. Disponivel em: https://michaelis. uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/mito/. Acesso em: 5 maio 2021.

NAGIB, M. Sobre Nós. Escola Sem Partido, [s. l.], 11 nov. 2004. Disponível em: https://web.archive.org/web/20041011205816/http://www. escolasempartido.org/?id=38,1,topico,2,20,new_topic. Acesso em: 10 jul. 2022.

O ESCOLA sem Partido e o STF - Live 2. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (77 min). Publicado pelo canal Escola sem Partido. Disponivel em: https:// www.youtube.com/watch?v=junIIFx9GSo. Acesso em: 16 ago. 2020.

PENNA, F. Escola sem partido como chave de leitura do fenômeno educacional no Brasil. In: FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2017. p. 35-48.

RIO DE JANEIRO. Projeto de Lei no 2974, de 15 de maio de 2014. Cria, no âmbito do sistema de ensino do estado do Rio de Janeiro, o “Programa Escola Sem Partido”. ALERJ, Rio de Janeiro, 2014a. Disponivel em: https://bityli.com/6cCyM5. Acesso em: 2 jul. 2019.

RIO DE JANEIRO. Projeto de Lei no 867, de 20 de junho de 2014. Cria, no âmbito do sistema de ensino do Município, o “Programa Escola Sem Partido”. ALERJ, Rio de Janeiro, 2014b. Disponível em: https://bityli. com/VkhrWT. Acesso em: 2 jul. 2019.

SANTOS, R. C. G. D.; SIQUEIRA JÚNIOR, A. A. D. Politicas públicas educacionais brasileiras na contramão das orientações dos organismos mundiais: o caso do projeto Escola sem Partido. RIESED - Revista Internacional De Estudios Sobre Sistemas Educativos, v. 2, n. 7, p. 1-18, 2017. Disponivel em: https://bit.ly/37G87fu. Acesso em: 23 out. 2020.

SOUZA, J. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: LeYa Editora Ltda, 2017.

TESTE: identifique seu perfil ideológico. O Globo, Rio de Janeiro, 2015. Disponivel em: https://bit.ly/33RXGmP. Acesso em: 1 set. 2019.

Published

2024-01-18

How to Cite

Barreto, B. A. L. . (2024). THE MYTH OF INDOCRINATION IN BRASILIAN SCHOOLS. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(03). https://doi.org/10.9771/re.v12i03.50042

Issue

Section

Artigos