Characterization of Children With Special Healthcare Needs From School Clusters, Northern Portugal
DOI:
https://doi.org/10.18471/rbe.v38.62716Abstract
Objective: characterize children with Special Healthcare Needs from two school clusters, regarding sociodemographic characteristics, types of Special Healthcare Needs and support. Method: cross-sectional, descriptive study, with 101 children with Special Healthcare Needs. Data were collected using a form, by consulting documentation in Health Information Systems and processed in the Statistical Package for the Social Sciences. Results: 61.4% were male, aged between 10-15 years (58.4%), attended middle school (60.3%), had specific learning disorders (45.5%), used therapy (48.5%), medication (30.7%) and adaptive equipment (18.8%). Conclusion: children with Special Healthcare Needs show vulnerabilities and require various types of support. The Specialist Nurse in Community and Public Health Nursing manages partnerships and networking between schools and health systems, contributing to a better quality of life for these children.
Descriptors: Children. Nursing. Community Health and Public Health. School. Health.
Downloads
References
Portugal. Ministério da Saúde. Direção-Geral da Saúde. Programa Nacional de Saúde Escolar [Internet]. Lisboa (PT); 2015 [cited 2023 May 14]. Available from: https://observatorio-lisboa.eapn.pt/ficheiro/Programa-Nacional-de-Saúde-Escolar-2015.pdf
Gallo M, Agostiniani R, Pintus R, Fanos V. The chilld with medical complexity. Ital J Pediatr. 2021; 47(1): 1-7. DOI: https://doi.org/10.1186/s13052-020-00935-z
Depianti JRN, Cabral IE. Crianças Hospitalizadas com necessidades de saúde especiais complexas: estudo de casos múltiplos. Acta Paul Enferm. 2023; 36:eAPE012732. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO012732
Olusanya BO, Boo NY., Nair MKC, Samms-Vaughan ME, Hadders-Algra M, Wright SM et al. Accelerating progress on early childhood development for children under 5 years with disabilities by 2030. Lancet Glob Health 2022. 2022; 10: e438–44. DOI: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(21)00488-5
Carvalho KM, Carvalho MSN, Grando RL, Menezes LA. Children with complex chronic conditions: an evaluation from the standpoint of academic publications. Int J Contemp Pediatr. 2021; 8(3): 594:601. DOI: https://doi.org/10.18203/2349-3291.ijcp20210674
Schenkel YVS, Silveira AD, Costa YS, Sulczewski Y, Traczinski J. Trajetória e vínculo da equipa multiprofissional no cuidado de crianças/adolescentes com necessidades especiais de saúde. Rev. Enf. Ref. 2023; 6(2), e22033. DOI: https://doi.org/10.12707/RVI22033
Barreiros CFC, Gomes MASM, Júnior SCSM. Criança com necessidades especiais de saúde: desafios do sistema único de saúde no século XXI. Rev Bras Enferm. 2020;73(4): e20190037. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0037
Data Resource Center for Child and Adolescent Health. National Survey of Children’s Health Interactive Data Query. [Internet]. U.S.; 2019 [cited 2023 Jun 14]. Available from: https://www.childhealthdata.org
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010: Características da População e dos Domicílios. [Internet]. Rio de Janeiro (BR); 2011 [cited 2023 Jun 15]. Available from: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html
Pombal F, Moura C, Festas C. As Crianças com Necessidades de Saúde Especiais na Escola – a realidade dos números [dissertação]. [Internet]. Porto (PT): Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Católica Portuguesa; 2017 [cited 2023 Jun 20]. Available from: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/24649/1/2017030.pdf
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Validação para Portugal do “Children with Special Health Care Needs Screener” e estudo de prevalência de crianças e adolescentes com Necessidades de Saúde Especiais em contexto escolar. [Internet]. Coimbra (PT); 2022 [cited 2023 Jun 20]. Available from: https://rr.esenfc.pt/rr/?module=ui&target=outreach-projects&tipo=UI&id_projecto=866&id_linha_investigacao=1&dado_pedido=Descricao
Portugal. Ministério da Educação. Decreto-Lei n. º54/2018, de 6 de julho de 2018. Estabelece o regime jurídico da educação inclusiva [Internet]. Lisboa (PT); 2018 [cited 2023 Jun 24]. Available from: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/54-2018-115652961
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria da Saúde. Departamento de Assistência Integral à Saúde. Instrutivo Programa Saúde na Escola 2023-2024. [Internet]. São Paulo (BR); 2023 [cited 2023 Jun 30]. Available from: https://www.guarulhos.sp.gov.br/sites/default/files/2024-01/Instrutivo%20PSE%20-%2025.outubro%202023.pdf
Portugal. Ministério da Saúde. Decreto-Lei n. º28/2018, de 22 de fevereiro de 2018. Estabelece o regime da criação, estruturação e funcionamento dos agrupamentos de centros de saúde do Serviço Nacional de Saúde [Internet]. Lisboa (PT); 2018 [cited 2023 Jun 30]. Available from: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/54-2018-115652961
Peixoto S, Almeida A, Caramelo A, Mendes L. Application of the 2015 Beers Criteria Operationalized for Portugal in Institutionalized Elderly: A Cross-Sectional Study. Acta Médica Portuguesa. 2021 Nov; 34(11): 741-748. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.13030
Portugal. Ordem dos Enfermeiros. Regulamento n. º743/2019, de 25 de setembro de 2019. Regulamento da Norma para Cálculo de Dotações Seguras dos Cuidados de Enfermagem [Internet]. Lisboa (PT); 2019 [cited 2023 Set 1]. Available from: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/regulamento/743-2019-124981040
Abdi MF, Seok D, Murphey D. Children with special health care needs face challenges accessing information, support, and services. Child Trends [Internet]. 2022 [cited 2023 Set 2]. Available from: https://cms.childtrends.org/wp-content/uploads/2020/02/CYSHCN-Brief_ChildTrends_February2020.pdf?_gl=1*r1v24r*_up*MQ..*_ga*NTk2NDAyMzUxLjE3MTQ3Njg2Mzc.*_ga_M7KXTTSCWS*MTcxNDc2ODYzNi4xLjAuMTcxNDc2ODYzNi4wLjAuMA
Vilelas J. Investigação: O processo de construção do conhecimento. 3ª ed. Lisboa (PT): Edições Sílabo; 2020.
Direção-Geral da Saúde. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. A saúde dos adolescentes portugueses em contexto de pandemia- dados nacionais 2022 [Internet]. Lisboa (PT); 2022. [cited 2023 Set 10]. Available from: https://aventurasocial.com/dt_portfolios/a-saude-dos-adolescentes-portugueses-em-contexto-de-pandemia-dados-nacionais-2022/
Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. Necessidades Especiais de Educação 2017/2018- Breve síntese dos resultados. [Internet]. Lisboa (PT); 2018. [cited 2023 Set 14]. Available from: https://www.dgeec.medu.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=905&fileN%20ame=DGEEC_DSEE_DEEBS_2018_NEE1718_BreveSinte.pdf
The Annie E. Casey Foundation. The state of children with disabilities and special health care needs. [Internet]. Maryland (US); 2023. [cited 2023 Set 14]. Available from: https://www.aecf.org/blog/the-state-of-children-with-disabilities-and-special-health-care-needs
Arrué AM, Hökerberg YHM, Jantsch LB, Gama SGN, Oliveira RVC, Okido ACC, et al. Prevalence of children with special healthcare needs: An epidemiological survey in Brazil. J Pe-diatr Nurs. 2022 Sep; 67(6):95-101. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.08.013
Castro A, Alves DC, Maia F, Rocha J, Ximenes MJ, Lousada M, et al. Crianças com perturbação do desenvolvimento da linguagem em Portugal- Teoria e Prática. Repositório Científico de Acesso Aberto em Portugal [Internet]. 2021. [cited 2023 Set 11]. Available from:https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/37729/1/CO%20II%20Congresso%20Internacional%20SPTF_set_2021_final.pdf
Galvão A, Gomes M, Ramos O. Promoção da saúde nas necessidades de saúde especiais em contexto comunitário. RevSALUS [Internet]. 2021 Nov. [cited 2023 Set 25]. Available from https://www.researchgate.net/publication/373391538_Promocao_da_saude_nas_necessidades_de_saude_especiais_em_contexto_comunitario
Martins TA, Freitas ASF, Rodrigues MIS, Filho RNV, Moreira DP, Mourão CML. Fatores de riscos metabólicos em crianças na atenção primária à saúde. Rev baiana enferm. 2018; 32: e26264. DOI: https://dx.doi.org/10.18471/rbe.v32.26264
Afonso C, Pereira A. 2º Encontro internacional saúde escolar: crescer em saúde na escola. Or-dem dos Enfermeiros [Internet]. 2023 [cited 2023 Set 27]. Available from https://www.ordemenfermeiros.pt/media/28102/encontro-de-saúde-escolar-2023-crescer-com-saúde-na-escola.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
COPYRIGHT STATEMENT TEMPLATE
NURSING SCHOOL
POSTGRADUATE PROGRAM IN NURSING
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
To Editorial Coordination
Revista Baiana de Enfermagem
ANNUITY LETTER FOR PUBLICATION, TRANSFER OF COPYRIGHT AND STATEMENT OF LIABILITY
We declare that, in case of acceptance of the manuscript _____________________________, we agree to the transfer of all copyrights to the Revista Baiana de Enfermagem, any reproduction, total or partial, in any other part or means of disclosure, printed or electronic, without the authorization, prior and necessary, is requested and, if obtained, we will record the competent thanks to the Revista Baiana de Enfermagem.
Declaration of responsibility
-“I certify that I participated sufficiently in the authorship of the manuscript to make public my responsibility for the content.”
- "I certify that the manuscript represents an original work and that neither this manuscript, in part or in full, nor any other work with the substantially similar content of my own, published or being considered for publication in another journal, printed or electronic format.”
- “I take full responsibility for the citations and references used in the text, as well as on the ethical aspects that surround the study subjects.”
- “I certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining and providing data on which the manuscript is based, for examination by the editors.”
Signature of the authors:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
[The City], _____[Date]________.