Memória e resistência não cabem só na lombada:

a propósito da importância dos estudos literários na formação bibliotecária

Authors

Keywords:

Leitura literária, Livro-álbum, Estudos literários, polissistema literário

Abstract

The specificity of literary reading, which corresponds to the skills developed in the scientific field of literary studies, provides the use of methodologies and conceptual tools that deepen the reading of a text - and a book - as a cultural object carrying memory and representation of resistance to various aggressions and losses. Our work on the Portuguese picture book Com 3 Novelos (o mundo dá muitas voltas), text by Henriqueta Cristina and illustrations by Yara Kono (Planeta Tangerina, 2015), is the pretext: an example that will serve as a demonstrative exercise for the awareness of the professional who, in his or her training, either initial or throughout life, comes to consider the study of the literary system as central in the great constellation of social and human sciences. These "links and interconnections" of information and documentation sciences with literary studies also benefit literary studies themselves, which can reorient their critical epistemological reflection and add a new layer to the traditional discipline of literary theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Sousa Pereira, Universidade de Évora - UÉ

Professora auxiliar com agregação do Departamento de Linguística e Literaturas da Universidade de Évora, Portugal. Investigadora do Centro Interdisciplinar de História, Culturas e Sociedades da Universidade de Évora (CIDEHUS-UÉ). E-mail: cpereira@uevora.pt

References

CAMPBELL, Joseph. The Hero with a Thousand Faces. New York: Pantheon Books, 2008.

CRISTINA, Henriqueta; KONO, Yara. Com 3 Novelos: o mundo dá muitas voltas. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2015.

EAGLETON, Terry. Como Ler Literatura. Lisboa: Edições 70, 2021.

ECO, Umberto. O hábito fala pelo monge. In: Psicologia do Vestir. 3. ed. Lisboa: Assírio e Alvim. 1989.

EVEN-ZOHAR, Itamar. Polysystem Theory. Poetics Today, Duke University Press, v. 1, n.1/2, Special Issue: Literature, Interpretation, Communication, p. 287-310, 1979.

GENETTE, Gerard. Seuils. Paris: Seuil, 1987.

HOUDART, Violaine. Accès au plaisir ou accès au sens? Cahiers Pédagogiques, Paris, n. 341, fev. 1996.

MARTINS, Manuel Frias. A lágrima de Ulisses. Porto: Editora Exclamação, 2021.

MENDELSUND, Peter. O que vemos quando lemos. Amadora: Elsinore, 2019.

PROPP, Vladimir. Morphologie du Conte. Paris: Sueil, 2015.

VAN DER LINDEN, Sophie. Lire l’Album. Le Puy-en-Velay: L’atelier du poisson soluble, 2006.

VELOSO, Rui Marques. A Leitura Literária, Educação e leitura. In: Actas do Seminário, Esposende, C.M. Esposende Biblioteca Municipal Manuel de Boaventura, p. 23-29, 2006.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac & Naify, 1990.

Published

2023-12-04

How to Cite

PEREIRA, C. S. Memória e resistência não cabem só na lombada:: a propósito da importância dos estudos literários na formação bibliotecária. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 5, n. Ed. Especial, p. 66–80, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57961. Acesso em: 3 jul. 2024.