Memória e resistência não cabem só na lombada:
a propósito da importância dos estudos literários na formação bibliotecária
Keywords:
Leitura literária, Livro-álbum, Estudos literários, polissistema literárioAbstract
The specificity of literary reading, which corresponds to the skills developed in the scientific field of literary studies, provides the use of methodologies and conceptual tools that deepen the reading of a text - and a book - as a cultural object carrying memory and representation of resistance to various aggressions and losses. Our work on the Portuguese picture book Com 3 Novelos (o mundo dá muitas voltas), text by Henriqueta Cristina and illustrations by Yara Kono (Planeta Tangerina, 2015), is the pretext: an example that will serve as a demonstrative exercise for the awareness of the professional who, in his or her training, either initial or throughout life, comes to consider the study of the literary system as central in the great constellation of social and human sciences. These "links and interconnections" of information and documentation sciences with literary studies also benefit literary studies themselves, which can reorient their critical epistemological reflection and add a new layer to the traditional discipline of literary theory.
Downloads
References
CAMPBELL, Joseph. The Hero with a Thousand Faces. New York: Pantheon Books, 2008.
CRISTINA, Henriqueta; KONO, Yara. Com 3 Novelos: o mundo dá muitas voltas. Carcavelos: Planeta Tangerina, 2015.
EAGLETON, Terry. Como Ler Literatura. Lisboa: Edições 70, 2021.
ECO, Umberto. O hábito fala pelo monge. In: Psicologia do Vestir. 3. ed. Lisboa: Assírio e Alvim. 1989.
EVEN-ZOHAR, Itamar. Polysystem Theory. Poetics Today, Duke University Press, v. 1, n.1/2, Special Issue: Literature, Interpretation, Communication, p. 287-310, 1979.
GENETTE, Gerard. Seuils. Paris: Seuil, 1987.
HOUDART, Violaine. Accès au plaisir ou accès au sens? Cahiers Pédagogiques, Paris, n. 341, fev. 1996.
MARTINS, Manuel Frias. A lágrima de Ulisses. Porto: Editora Exclamação, 2021.
MENDELSUND, Peter. O que vemos quando lemos. Amadora: Elsinore, 2019.
PROPP, Vladimir. Morphologie du Conte. Paris: Sueil, 2015.
VAN DER LINDEN, Sophie. Lire l’Album. Le Puy-en-Velay: L’atelier du poisson soluble, 2006.
VELOSO, Rui Marques. A Leitura Literária, Educação e leitura. In: Actas do Seminário, Esposende, C.M. Esposende Biblioteca Municipal Manuel de Boaventura, p. 23-29, 2006.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac & Naify, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cláudia Sousa Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(os) autor(es) do trabalho submetido a Revista Fontes Documentais declara(m):
- Declaro que participei suficientemente do trabalho para tornar pública minha responsabilidade pelo conteúdo.
- Declaro que o uso de qualquer marca registrada ou direito autoral dentro do manuscrito foi creditado a seu proprietário ou a permissão para usar o nome foi concedida, caso seja necessário.
- Declaro que todas as afirmações contidas no manuscrito são fatos são verdadeiras ou baseadas em pesquisa com razoável exatidão.
- Declaro que os direitos autorais referentes ao artigo agora submetido pertencerão à Revista Fontes Documentais, sendo permitido que outros possam distribuir, remixar, adaptar e criar a partir do deste trabalho, exceto para fins comerciais, desde que atribuído o devido crédito.