Infográficos e processos cognitivos como recurso para popularização da informação sobre Covid - 19
Keywords:
Design de informação, Cognição, Infográficos, Coronavírus, Covid-19Abstract
The objective of this study is to evaluate if the infographics designer at Fiocruz, provide the popularization of information about the fight against Covid-19. The guiding questions of this study are: are the infographics used by Fiocruz useful for the popularization of information about Covid-19? Does its content and design allow for an easy understanding by the public who use social networks? With this, we seek to identify whether the infographics were elaborated with parameters in the information design via GDV and in the cognitive processes, in order that the subject can be understood, quickly and effectively, when accessing the information on their social network.
Downloads
References
ADAMS, D. O que são infográficos e por que são importantes? InstantShift, [S. I.], 25 mar. 2011. Disponível em:www.instantshift.com/2011/03/25/what-are-infographics-and-why-are-they-important/. Acesso em: 5 jan. 2017.
COGNIFIT. O que é a cognição?Significado e definição. [S. I.], [2019?]. Disponível em: www.cognifit.com/br/cognicao. Acesso em: 1 jan. 2019.
EVEDOVE, P. R. D.; FUJITA, M. S. L. A nova configuração do paradigma cognitivo na ciência da informação: contribuições ao processo. Inf. Inf., Londrina, v. 18, n.1, p. 59 –81, jan./abr. 2013. Disponível em: www.uel.br/revistas/informacao. Acesso em: 19 jan. 2019
FIOCRUZ. Material informativo. [Salvador], [2020]. Disponível em: https://coronavirus.bahia.fiocruz.br/material-informativo/. Acesso em: 25 jul. 2020.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of Visual Design. London: Routledge, 2006.
KRUM, R. Cool infographics [electronic resource]:effective communication with data visualization and design. Indianapolis: John Wiley & Sons, 2014.
LIMA, G. A. B. Categorização como um processo cognitivo. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 11, p. 156-167, 2007. Disponível em: www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/663/444#.Xm_F2krzL4o.gmail. Acesso em: 3 jul. 2019.
MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual.Barcelona: Paidós, 2003.
SMICIKLAS, M. The power of infographics: using pictures to communicate and connect with your audiences. Indianopolis: Que Biz-tech, 2012. 199 p. Disponível em: http://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/9780789749499/samplepages/0789749491.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.
VAN LEEUWEN, T. Introducing social semiotics. London: Routledge, 2005.
VASCONCELLOS, J. L. C. de; OLIVEIRA, R. V. de. Representações mentais: uma abordagem cognitivista. Textura -Revista de Educação e Letras, [S. I.],v. 2, n. 3, 2000. Disponível em: www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/895/669. Acesso em: 20 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Machado da Silva, Silvana Pereira da Silva, Lidia Maria Brandão Toutain
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(os) autor(es) do trabalho submetido a Revista Fontes Documentais declara(m):
- Declaro que participei suficientemente do trabalho para tornar pública minha responsabilidade pelo conteúdo.
- Declaro que o uso de qualquer marca registrada ou direito autoral dentro do manuscrito foi creditado a seu proprietário ou a permissão para usar o nome foi concedida, caso seja necessário.
- Declaro que todas as afirmações contidas no manuscrito são fatos são verdadeiras ou baseadas em pesquisa com razoável exatidão.
- Declaro que os direitos autorais referentes ao artigo agora submetido pertencerão à Revista Fontes Documentais, sendo permitido que outros possam distribuir, remixar, adaptar e criar a partir do deste trabalho, exceto para fins comerciais, desde que atribuído o devido crédito.