Infográficos e processos cognitivos como recurso para popularização da informação sobre Covid - 19

Authors

Keywords:

Design de informação, Cognição, Infográficos, Coronavírus, Covid-19

Abstract

The objective of this study is to evaluate if the infographics designer at Fiocruz, provide the popularization of information about the fight against Covid-19. The guiding questions of this study are: are the infographics used by Fiocruz useful for the popularization of information about Covid-19? Does its content and design allow for an easy understanding by the public who use social networks? With this, we seek to identify whether the infographics were elaborated with parameters in the information design via GDV and in the cognitive processes, in order that the subject can be understood, quickly and effectively, when accessing the information on their social network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Machado da Silva, Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial - SENAI

Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bibliotecária do SENAI.

Silvana Pereira da Silva, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação em Educação Artística c/ ênfase em Computação Gráfica pela Universidade Salvador

Lidia Maria Brandão Toutain, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutora em Filosofia pela Universidad de León – Espanha. Mestre em Metodologia do Ensino Superior pela PUC-Campinas e Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Instituto de Ciência da Informação (ICI/UFBA)

References

ADAMS, D. O que são infográficos e por que são importantes? InstantShift, [S. I.], 25 mar. 2011. Disponível em:www.instantshift.com/2011/03/25/what-are-infographics-and-why-are-they-important/. Acesso em: 5 jan. 2017.

COGNIFIT. O que é a cognição?Significado e definição. [S. I.], [2019?]. Disponível em: www.cognifit.com/br/cognicao. Acesso em: 1 jan. 2019.

EVEDOVE, P. R. D.; FUJITA, M. S. L. A nova configuração do paradigma cognitivo na ciência da informação: contribuições ao processo. Inf. Inf., Londrina, v. 18, n.1, p. 59 –81, jan./abr. 2013. Disponível em: www.uel.br/revistas/informacao. Acesso em: 19 jan. 2019

FIOCRUZ. Material informativo. [Salvador], [2020]. Disponível em: https://coronavirus.bahia.fiocruz.br/material-informativo/. Acesso em: 25 jul. 2020.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of Visual Design. London: Routledge, 2006.

KRUM, R. Cool infographics [electronic resource]:effective communication with data visualization and design. Indianapolis: John Wiley & Sons, 2014.

LIMA, G. A. B. Categorização como um processo cognitivo. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 11, p. 156-167, 2007. Disponível em: www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/663/444#.Xm_F2krzL4o.gmail. Acesso em: 3 jul. 2019.

MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual.Barcelona: Paidós, 2003.

SMICIKLAS, M. The power of infographics: using pictures to communicate and connect with your audiences. Indianopolis: Que Biz-tech, 2012. 199 p. Disponível em: http://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/9780789749499/samplepages/0789749491.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.

VAN LEEUWEN, T. Introducing social semiotics. London: Routledge, 2005.

VASCONCELLOS, J. L. C. de; OLIVEIRA, R. V. de. Representações mentais: uma abordagem cognitivista. Textura -Revista de Educação e Letras, [S. I.],v. 2, n. 3, 2000. Disponível em: www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/895/669. Acesso em: 20 jan. 2020.

Published

2023-12-29

How to Cite

SILVA, R. de C. M. da; SILVA, S. P. da; TOUTAIN, L. M. B. Infográficos e processos cognitivos como recurso para popularização da informação sobre Covid - 19. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 3, n. Ed. Especial, p. 377–385, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57790. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

COMUNICAÇÕES: Comunicação, informação em rede e humanização: novas perspectivas