“Hay Muchísimo Poder en la Oscuridad” : Black Cuir Cinema Clubs in Contemporary Havana
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v1i15.43911Resumo
Cineclub Cuir and Cine Alternativo are itinerant cinematic events aimed at showing cuir, feminist, avant-garde, Afro-diasporic, and experimental media content in Havana. El paquete semanal is a widespread digital information product that Cubans use to access global media. I argue that Cineclub Cuir and Cine Alternativo’s curatorial frameworks produce exploratory spaces of moving theory that rupture the revolutionary state’s nationalist discourse of colorblindness and racial democracy and the normative and white-washed depictions of queerness that circulate in el paquete. The cinema clubs, which elude state-sponsorship and are free of charge, create collective discursive spaces where participants interrogate the figure of the cuir racializado in sites that are not fully regulated by the state or Cuba’s commodified media markets. The emergence of such spaces in the past three years marks a break with the Cuban state’s post-revolutionary monopoly on cultural spaces but also a resistance to newer, more capitalist forms of media circulation such as el paquete. By projecting moving images of Black queer intimacy in alleyways, rooftops, and a multitude of other public and private spaces throughout Havana, Cineclub Cuir and Cine Alternativo comprise a media infrastructure that is ephemeral, difficult to police, and that contravenes the colonial racial and spatial logics that organize the city.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2021 Leandro Stoffels
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Licença Creative Commons Attribution Noncommercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista, sendo vedado o uso com fins comerciais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).