Executives and Smartphones: An ambiguous and paradoxical relationship.

Authors

  • Ana Paula Borges Gonçalves Fundação Getúlio Vargas (FGV)
  • Luiz Antonio Joia Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

smartphone. paradoxes. mobile technology

Abstract

Based on theoretical approaches concerning the existence of paradoxes associated with the use of technological appliances, this article seeks to identify the existence of ambiguities in the day-to-day use of smartphones by Brazilian executives. The single representative case study method was applied, by analysing a Brazilian company within the pharmaceutical sector, which has a policy of providing smartphones to its senior executives. Data were collected from: questionnaires filled out by fourteen executives of the company in question; in-depth interviews conducted with five of these executives and e-mails sent by them via smartphones over a given period of time. After consolidation and analysis of the data obtained, it was seen that two paradoxes were strongly related to the use of smartphones by the executives in question, namely: continuity vs. asynchronicity and autonomy vs. addiction. Furthermore, three other paradoxes were moderately associated with the use of smartphones by the executives in question, namely freedom vs. enslavement, dependence vs. independence, and planning vs. improvisation. Lastly, the implications and limitations of the research are set forth.

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Author Biographies

Ana Paula Borges Gonçalves, Fundação Getúlio Vargas (FGV)

Doutorado em Administração de Empresas (2012), pela Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro. Mestrado em Administração de Empresas (2001), pela Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro. Graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996). Atua como professora em cursos de graduação e pós graduação para os cursos de Comunicação Social, Administração de Empresas, Design e Relações Internacionais, como coordenadora acadêmica em curso de Pós-graduação em Administração de Empresas e como pesquisadora nas áreas de Marketing, Comportamento do Consumidor, Gestão e Tecnologia. Além disso, atua como consultora de empresas nas áreas de Marketing, Comunicação e Pesquisa Mercadológica. Possui sólidos conhecimentos nas áreas de Administração, Marketing e Comunicação, adquiridos em mais de 14 anos como executiva de multinacionais. Experiência em desenvolvimento de produtos, pesquisa de mercado, planejamento estratégico, ações promocionais e de comunicação, gerencimento de categoria, implementação de serviços de atendimento ao cliente e Internet.

Luiz Antonio Joia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação em Engenharia de Fortificação e Construção pelo Instituto Militar de Engenharia, mestrado em Engenharia Civil pela COPPE/Universidade Federal do Rio de Janeiro, pós-graduação em Economia Teórica e Aplicada pela EPGE/FGV, Certificate in Management Studies pela Oxford University e doutorado em Engenharia de Produção pela COPPE/Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto da Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas e professor associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Faculdade de Engenharia). Tem experiência na área de Engenharia de Produção e Administração, com ênfase em Inovação Tecnológica e Organização Industrial, atuando principalmente nos seguintes temas: negócios e governo eletrônico; uso estratégico da tecnologia e sistemas de informação; capital intelectual e gestão do conhecimento; tecnologia da informação e desenvolvimento.

Published

2014-01-06

How to Cite

1.
Gonçalves APB, Joia LA. Executives and Smartphones: An ambiguous and paradoxical relationship. Organ. Soc. [Internet]. 2014Jan.6 [cited 2024Nov.22];20(67). Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/9127

Issue

Section

Articles