A escola, o gênero e os embates com o neoconservadorismo “restaurador”

Authors

  • Assis Felipe Menin UFSC
  • Joana Maria Pedro

DOI:

https://doi.org/10.9771/pcr.v15i1.47401

Keywords:

Gênero. Escola. Neoconservadorismo. Restauração.

Abstract

Abstract: The present text seeks to discuss how the anti-gender mobilizations in school contexts, both globally and locally, have moved a "restoring" impetus of moral values in society, by religious and political fundamentalists. To this end, they use texts from the Vatican and bills from brazilian politicians, in which these discourses make explicit the family authority in the education of their children, according to their moral and religious convictions. The fear mobilized by a resentment towards an ideology that "would destroy the heterosexual family" is also evident. The device of "gender ideology" in schools would be this threat and provokes, as a reaction, an attempt to "restore" a western man.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

AZZI, Riolando, GRIJP, Klaus van der. História da Igreja no Brasil: ensaio de interpretação a partir do povo –terceira época 1930-1964. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo. Tradução: Mario A. Marino, Eduardo Altheman C. Santos. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2019.

CESARINO, Letícia. Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasil. Internet & Sociedade, [s.l] v. 1, n. 1, p. 91-120, fev. 2020.

CESARINO, Letícia. Identidade e representação no bolsonarismo. Corpo digital do rei, bivalência conservadorismo-neoliberalismo e pessoa fractal. Revista de Antropologia, [S. l.], v. 62, n. 3, p. 530 - 557, 2019.

CHAUÍ, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. 2ª Edição. São Paulo: editora Fundação Perseu Abramo, 2001.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo, SP: Perspectiva, 1967.

ELIAS, Norbert; SCOTSON, John. Os Estabelecidos e os Outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Vol. 1: A vontade de saber. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 9ª Edição. Rio de janeiro/São Paulo, Paz e Terra, 2019.

GUADALUPE, José Luis Péres. Brasil e os novos atores religiosos da política latino-americana. In: GUADALUPE, José Luis Péres Guadalupe e CARRANZA, Brenda. (Orgs). Novo ativismo político no Brasil: os evangélicos do século XXI. — Rio de Janeiro: Konrad Adenauer Stiftung, 2020.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro – 11ª ed. - Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 9ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2000.

JESUS, Jaqueline Gomes de. O conceito de heterocentrismo: um conjunto de crimes ambientais e sua permanência. Psico-USF, Itatiba, v. 18, n. 3, p. 363-372, dez. de 2013.

KATZ, Jonathan Ned. A invenção da heterossexualidade. Tradução: Clara Fernandes. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2006.

LAURETIS, Teresa de. “A tecnologia do gênero”. Tradução de Susana Bornéo Funck. In.: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 206-242.

MACHADO, Maria das Dores Campos. O neoconservadorismo cristão no Brasil e na América Latina. In. BIROLI, Flávia, MACHADO, Maria das Dores Campos, VAGGIONE, Juan Marco (Org). Gênero, Neoconservadorismo e Democracia: Disputas e Retrocessos nas América Latina. São Paulo: Boitempo, 2020.

MARANHÃO, Eduardo Meinberg de Albuquerque; FRANCO, Clarissa de. " Menino veste azul e menina, rosa": Educação Domiciliar e as ideologias de gênero e gênesis de Damares Alves, a" ministra terrivelmente cristã" dos Direitos Humanos. Revista Brasileira de História das Religiões, v. 12, n. 35, p. 297-337, 2019.

MIGUEL, Luís Felipe, Da “doutrinação marxista” à "ideologia de gênero" - Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis [online], v.7. n. 3, 2016.

MISKOLCI, Richard. Batalhas Morais: Política Identitária na esfera pública técnico-mediatizada. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MOLL, Roberto. Diferenças entre neoliberalismo e neoconservadorismo: duas faces da mesma moeda. Semdiplomacia, Portal UNESP, São Paulo, v. 23, 2015.

NIETSZHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

PASCHOAL, Antonio Edmilson. Nietzsche e o ressentimento. São Paulo: Humanitas, 2014.

ROSADO-NUNES, Maria José Fontelas. A “ideologia de gênero” na discussão do PNE. A intervenção da hierarquia católica. HORIZONTE-Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, p. 1237-1260, jul./set. 2015.

SILVA, Wellington T.; SUGAMOSTO, Alexandre.; IRIGARAY ARAUJO, Uriel. O marxismo cultural no Brasil: origens e desdobramentos de uma teoria conservadora. Revista Cultura & Religión, [online] v. 15, n. 1, p. 180-222, 30 jun. 2021.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org). Identidade e diferença – a perspectiva dos estudos culturais. 9ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2022-08-22

How to Cite

Menin, A. F., & Pedro, J. M. (2022). A escola, o gênero e os embates com o neoconservadorismo “restaurador”. Políticas Culturais Em Revista, 15(1), 291–314. https://doi.org/10.9771/pcr.v15i1.47401

Issue

Section

Dossiê - Guerras culturais: políticas em confronto