Prospective Study on Assistive Technology in School Education for Children With Intellectual /Mental Deficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v13i3.31989

Keywords:

Intellectual Deficit, Inclusive Legislation, Inclusive Technology.

Abstract

Assistive Technology (AT) is an interdisciplinary field of knowledge that, through the use of assistive products and services, aims to promote the functionality related to the participation and activity of people with disabilities, reduced mobility or disabilities, aiming at their independence, autonomy, quality of life and social inclusion. It is one of the means by which the application of the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities can be achieved. Thus, the objective is to carry out technological prospection of the world panorama of protection of products and processes associated with AT, investigating the patents by country of origin, annual evolution, type of institution and companies involved in the development. For that, the SWOT Matrix and Technological Roadmap tools were used. Despite the fact that AT has potentialities in the most different branches of technology, the number of companies and universities operating in this area is incipient, demonstrating the need to foster research, development and innovation in the sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Maciela Oliveira de Tassis Frasson, Federal University of Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, Brazil

Master's Student of the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation – Profnit/Univasf

Cristiane Xavier Galhardo, Federal University of Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, Brazil

Teacher of the Graduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation – Profnit/Univasf

Vivianni Marques Leite dos Santos, Federal University of Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, Brazil

chemical engineer Institutional Director of Technological Innovation Professor and Coordinator of the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation – Profnit/Univasf

References

BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. CEDI – Centro Especializado em Desenvolvimento Infantil. Assistiva, Tecnologia e Educação. Porto Alegre, RS, 2017. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 17 dez. 2018.

BORSCHIVER, S.; LEMOS, A. Technology Roadmap: Planejamento Estratégico para alinhar Mercado – Produto – Tecnologia. Rio de Janeiro: Ed. Interciência, 2016.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência), Brasília, DF, jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 13 dez.2018.

CARDOSO, F.; BOMTEMPO, J. V.; BORSCHIVER, S. Elaboração de Roadmap tecnológico para a produção de biogás a partir da vinhaça. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 10, n.3 p. 495-509, jul.-set. 2017. D.O.I.: http://dx.doi.org./10.9771/cp.v10i3.22929.

CGEE – CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. 2014. Disponível em: http:/www.cgee.org.br/prospeccao/index.php?operacao=Exibir&serv=textos/topicos/texto_exib&tt o_id=4&tex_id=1. Acesso em: 16 dez. 2018.

COELHO, M. G. Prospecção Tecnológica: Metodologias e Experiências Nacionais e Internacionais. Rio de Janeiro: [s.n.], 2003. Disponível em: http://www.cgee.org.br/atividades/redirKori/462. Acesso em: 17 dez. 2018.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/3426#/n1/all/n3/26,29/v/allxp/p/all/c134/all/c2/all/c86/0/d/v93%200/l/v,p+t+c2,c86+c134/resultado. Acesso em: 2 dez. 2018.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. [2018a]. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/menu-servicos/patente/guia-basico-de-patentes. Acesso em: 17 dez. 2018.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. [2018b]. Disponível em: https://gru.inpi.gov.br/pePI/servlet/PatenteServletController. Acesso em: 12 dez. 2018.

KINTSCHNER, F. E.; FERREIRA, D. H. L. Tecnologias da informação e comunicação a serviço de pessoas com deficiência. [S.l.]: Brazilian Technology Symposium, 2018. v. 1.

ORBIT. Questel Orbit. [2018]. Disponível em: https://www63.orbit.com/?locale=en&ticket=ab9b2192-1818-418a-8e22-2b2c74ae8907&embedded=false#PatentSearchHistoryPage. Acesso em: 12 dez. 2018.

SANTOS, J. C. et al. Estudo prospectivo de tecnologias assistivas educacionais para pessoas com deficiência visual. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 8, n. 1, p. 35-45, jan.-mar. 2015. DOI: 10.9771/S. CPROSP. 2015.008.005.

TATUM, C. T. S. et al. Potencialidades e aplicações do jamelão, Syzygium Cumini. In: 9TH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON TECHNOLOGICAL INNOVATION (ISTI ) SIMTEC, Aracajú, SE, v. 8, n. 1, p. 1-3, set. 2018. Anais […], Aracajú, SE, v. 8, n. 1, p. 1-3, set. 2018. DOI 10.71981S2318-3403201600030001.

XINHUA Português. [2019]. Disponível em: http://portuguese.xinhuanet.com/2019-07/18/c_138236581.htm. Acesso em: 22 nov. 2019.

Published

2020-05-29

How to Cite

Frasson, J. M. O. de T., Galhardo, C. X., & Santos, V. M. L. dos. (2020). Prospective Study on Assistive Technology in School Education for Children With Intellectual /Mental Deficiency. Cadernos De Prospecção, 13(3), 837. https://doi.org/10.9771/cp.v13i3.31989

Issue

Section

Prospecções Tecnológicas de Assuntos Específicos