AS TRAJETÓRIAS PESSOAIS E PROFISSIONAIS DE MIDIATIVISTAS FEMINISTAS DIGITAIS NO BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v11i2.57286

Keywords:

feminismos, midiativismo, ativismo digital, engajamento

Abstract

The aim of this article is to understand, based on the trajectories and life stories of contributors to digital feminist media publications, how they approach the practice of engaged journalism. I see feminist media activism as a space made up of the interstice between other social worlds, such as journalism, digital activism and political militancy. In order to understand the forms of engagement constructed by the group, I analyze the publications AzMina, Think Olga and Lado M. I use theories of gender studies and feminisms as bibliographical support. The methodology, of a qualitative and inductive nature, is based on ethnography with in-depth interviews with actresses who participate to different degrees in the composition of the world - content producers and support teams - and direct observation of the practices developed by participants in these spaces to enable analysis of the ways in which individuals are inserted into the sphere of digital feminist media.

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Author Biography

Mariana Fagundes Ausani, Universidade de Brasília

Especialista em regulação na área de Mídia Digital na Agência Nacional de Telecomunicações (Anatel). Doutoranda em cotutela entre a Universidade de Brasília (linha de pesquisa Poder e Processos Comunicacionais do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Comunicação) e a Université de Rennes 1, na França (Laboratoire Arènes - Faculté de droit et de science politique). Mestra em Jornalismo e Sociedade pela Universidade de Brasília (2017). Especialista em Marketing e Mídia Digital pela FGV (2020). Possui graduação em Comunicação, com habilitação em jornalismo, também pela UnB (2013), tendo cursado um semestre de graduação-sanduíche na Faculdade de Belas-Artes da Universidade do Porto (2012), em Portugal.

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Published

2024-01-22

How to Cite

FAGUNDES AUSANI, M. AS TRAJETÓRIAS PESSOAIS E PROFISSIONAIS DE MIDIATIVISTAS FEMINISTAS DIGITAIS NO BRASIL. Revista Feminismos, [S. l.], v. 11, n. 2, 2024. DOI: 10.9771/rf.v11i2.57286. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/57286. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Os Feminismos no Brasil: reflexões teóricas e perspectivas