POR UMA NOVA SENSIBILIDADE FEMINISTA: A MULHER COMO OBRA DE ARTE A PARTIR DE GUIDA (2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v11i2.57214

Keywords:

new sensitivity, feminism, cinema, filmic analysis

Abstract

This essay proposes feminist struggle to incorporate a aesthetic and sensitive outlook to its broader social demands. In the scenario of capitalist society, alienating work and patriarchy, the work reflects on the processes of women subordination from the aesthetic experience with the short film Guida (2014), from Rosana Urbes. The short film and its homonymous protagonist rebel against the status quo as transgressing devices, offering an emancipatory perspective for the construction of a new female sensitivity. In structural terms, we depart from the theoretical dialogue with the ideas of critical and feminist intellectuals to then proceed to a filmic analysis of the short film, centralizing its sound and image elements. Finally, the work discusses the woman as a work of art, that one that imaginatively contests the state of affairs, articulating art, politics, happiness, justice and sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Lobosque Aquino, Universidade Federal de Goiás

Thaís Lobosque Aquino is an adjunct professor at the School of Music and Performing Arts (Emac) at the Federal University of Goiás (UFG). She holds a PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Also has Masters in Music and in Education, both from the Federal University of Goiás (UFG). Specialist with a certificate of postgraduate studies in Teacher Education from the Pontifical Catholic University of Goiás (PUC-Goiás). Licenciate in Music Education with habilitation in Piano (UFG) and licenciate in Pedagogy (PUC-Goiás). She leads the Musics and Formative Processes research group (MusiProf) at the UFG. Develops investigations in the areas of education and music focusing on the following themes: music education; teacher education; critical theory and education; epistemology of school music education; and women in music. Her productions include papers in specialized journals, in proceedings of scientific events, a book and book chapters. Winner of the eighth edition of the Professor Rubens Murillo Marques Award from the Carlos Chagas Foundation (FCC) and others.

Keyla Andrea Santiago Oliveira , Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

A autora possui mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2003) e especialista em Docência Universitária pela Universidade Salgado de Oliveira (2004). Foi Foi professora substituta de Arte e Educação na Faculdade de Educação da UFG nos anos de 2010 e 2011. Foi professora substituta de Arte e Educação na Faculdade de Educação da UFG nos anos de 2010 e 2011. Foi assessora pedagógica da Prograd na PUC Goiás e professora convidada das disciplinas Pensamento Científico e Pesquisa Educacional e Didática Fundamental do curso de Pedagogia da PUC Goiás. Atualmente, é professora adjunta efetiva do quadro de docentes de ensino superior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, atuando na graduação e pós-graduação. Líder do grupo de pesquisa e estudos GECCAE, Grupo de Estudos Críticos em Cultura, Arte e Educação. É vinculada à pesquisa interinstitucional Arte, psicanálise e educação: procedimentos estéticos no cinema e as vicissitudes da infância CEPAE/ UFG/PUCGO/ UEG/UAB-UNB/UEMS, a qual busca evidenciar a potencialidade das relações entre cinema e educação.

References

ARRUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

BRISELANCE, Marie-France; Morin, Jean-Claude. Gramática do cinema. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2011.

ENTEL, Alicia. Dialética de lo Sensible: Imágenes entre Leonardo y Walter Benjamin. Buenos Aires: Aidos editores, 2008.

FRASER, Nancy. A Justiça Social na Globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 63, p. 7-20, out. 2002.

FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 15, n. 14-15, p. 231-239, 2006.

FRASER, Nancy; RAHEL, Jaeggi. Capitalismo em debate: uma conversa na teoria crítica. São Paulo: Boitempo, 2020.

GARDIES, René. Compreender o cinema e as imagens. Tradução Pedro Elói Duarte, Lisboa:

Texto e Gráfica, 2006.

GUIDA. Direção: Rosana Urbes. Produção: Belisa Proença. Brasil: Planta Filmes, 2014 (11 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=c5xB5b3dQK8. Acesso em: 15 de out. de 2023.

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. 4 ed. Tradução de Giasone Rebuá. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

MARCUSE, Herbert. Um ensaio para a libertação. Lisboa: Livraria Bertrand, 1969.

MARCUSE, Herbert. Arte como forma de realidade. Revista do Programa de Pós-graduação em Filosofia da UFOP, n. 31, p. 206-216, jan-dez 2022.

SÉVE, Mário. O choro no estilo sambado: padrões rítmicos e fraseado musical. DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música da Unirio, n. 17, p. 219-249, nov. 2016.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus, 1994.

Published

2024-01-22

How to Cite

LOBOSQUE AQUINO, T.; SANTIAGO OLIVEIRA , K. A. POR UMA NOVA SENSIBILIDADE FEMINISTA: A MULHER COMO OBRA DE ARTE A PARTIR DE GUIDA (2014) . Revista Feminismos, [S. l.], v. 11, n. 2, 2024. DOI: 10.9771/rf.v11i2.57214. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/57214. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Os Feminismos no Brasil: reflexões teóricas e perspectivas