The challenges of teaching in bilingual education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v13i1.48586

Keywords:

Bilingual education, Teaching in bilingual education, Bilingual school organization

Abstract

This is a research clipping whose objective was to understand, according to teachers inserted in a bilingual school context, how they have faced the challenges related to the forms of interaction and appropriation of the cultural elements of the language, aiming at the development of the native language simultaneously with the development of the English. In recent years, there has been an increase in the supply and demand for bilingual schools from kindergarten, especially those offering English teaching. Six teachers who work in bilingual schools, in Early Childhood Education and in the Initial Years of Elementary School participated in the research. Four of them work with the curriculum in English and two with the curriculum in Portuguese. The instrument chosen for the production of the empirical material was the recurring interview, which provides for more than one meeting with each participant. The analysis was based on the theoretical-methodological approach of the meaning cores, which allows the interpretation of empirical material, seeking to understand the meanings of the participants in relation to their lived experiences. The research points out that the challenges are, above all, within the scope of the school organization, which, by presenting a split between Portuguese and English, brings the consequences countless other challenges, such as the difficulty for teachers of bilingual schools to maintain their pedagogical practices with two teaching focuses: the languages of instruction and the curricular contents. In addition, this split can lead to challenges in the teachers' relationship with management, with their families and with the students themselves, triggering feelings that affect their teaching work.

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Author Biographies

Milena Moreira dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Graduada no curso de Pedagogia também pela PUC-Campinas. Membro do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente (CNPq / PUC-Campinas). Desenvolveu atividades como monitora na Faculdade de Educação na mesma instituição, nas disciplinas de Educação, Arte e Movimento, Didática do Ensino Fundamental A e Didática do Ensino Fundamental B. Atua como Professora dos anos iniciais em um colégio de rede privada na cidade de Indaiatuba/SP.

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Campinas. Editora-Chefe da Revista Educação da PUC-Campinas. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  Coordena o grupo de estudos GECOPEF - Grupo de Estudos Colaborativos de Professores do Ensino Fundamental - com a participação de gestores e professores.  Realiza estudos na área da Psicologia Educacional e Formação de Professores, com ênfase no processo de ensino e aprendizagem na sala de aula, atuando principalmente nos seguintes temas: afetividade e cognição, alfabetização, leitura e escrita, mediação pedagógica, grupos colaborativos, relação professor-aluno, Educação Infantil e Ensino Fundamental.

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Published

2024-06-05

How to Cite

Santos, M. M. dos ., & Tassoni, E. C. M. (2024). The challenges of teaching in bilingual education. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 13(1). https://doi.org/10.9771/re.v13i1.48586

Issue

Section

Artigos