IMPORTÂNCIA DE OPORTUNIDADES DE DESENVOLVIMENTO E APOIO INSTITUCIONAL NA SATISFAÇÃO ACADÊMICA DE ENFERMEIROS
DOI:
https://doi.org/10.18471/rbe.v32.25470Abstract
Objetivos: identificar a satisfação acadêmica de enfermeiros assistenciais e associar características sociodemográficas, educacionais e profissionais do enfermeiro com a sua satisfação acadêmica. Método: estudo analítico transversal realizado com enfermeiros. Foram utilizados dois questionários: escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior; e um questionário de caracterização. Resultados: a amostra do estudo foi constituída de 397 enfermeiros. Encontrou-se associações estatisticamente significativas nas dimensões Satisfação com o Curso e Oportunidade de Desenvolvimento com as variáveis sexo (p<0,00) (p=0,04), escolaridade (p=0,04) (p=0,02), tipo de instituição de ensino (p=0,01) (p=0,04) e oportunidade em pesquisa (p=0,02) (p<0,00). Conclusão: a satisfação acadêmica foi moderada. Enfermeiros do sexo masculino, que fizeram mestrado, estudaram em instituição pública e tiveram oportunidade em pesquisa, apresentaram-se satisfeitos com a graduação, organização do curso, atividades extracurriculares, relacionamentos com colegas, disponibilidade e conhecimento dos professores, e com a diversidade das atividades extracurriculares e currículo do curso oferecido.
Descritores: Enfermagem. Satisfação pessoal. Educação em enfermagem.
IMPORTANCE OF DEVELOPMENT OPPORTUNITIES AND INSTITUTIONAL SUPPORT IN NURSES’ ACADEMIC SATISFACTION
Abstract
Objectives: identify the academic satisfaction of clinical nurses and associate the nurses’ sociodemographic, educational and professional characteristics with their academic satisfaction. Method: cross-sectional analytic study involving nurses. Two questionnaires were used: Scale of Higher Education Students’ Satisfaction with Academic Experience; and a characterization questionnaire. Results: the study sample consisted of 397 nurses. Statistically significant associations between the dimensions Satisfaction with the Course and Development Opportunity and the variables sex (p<0.00) (p=0.04), education (p=0.04) (p=0.02), type of teaching institution (p=0.01) (p=0.04) and research opportunity (p=0.02) (p<0.00). Conclusion: the academic satisfaction was moderate. Male nurses who took a Master’s program, studied in a public institution and had research opportunities were satisfied with the undergraduate program, course organization, extracurricular activities, relationships with colleagues, teachers’ availability and knowledge and with the range of extracurricular activities and course curriculum offered.
Descriptors: Nursing. Personal satisfaction. Education, Nursing.
IMPORTANCIA DE OPORTUNIDADES DE DESARROLLO Y APOYO INSTITUCIONAL EN LA SATISFACCIÓN ACADÉMICA DE ENFERMEROS
Objetivos: identificar la satisfacción académica de enfermeros asistenciales y asociar características sociodemográficas, educativas y profesionales del enfermero con su satisfacción académica. Método: estudio analítico transversal, com enfermeros. Se utilizaron dos cuestionarios: escala de satisfacción con la experiencia académica de estudiantes de enseñanza superior; y cuestionario de caracterización. Resultados: muestra del estudio constituida de 397 enfermeros. Hubo asociación estadísticamente significativa en las dimensiones Satisfacción con el Curso y Oportunidad de Desarrollo con las variables sexo (p<0,00) (p=0,04), escolaridad (p=0,04) (p=0,02) (p=0,02), tipo de institución de enseñanza (p=0,01) (p=0,04) y oportunidad en investigación (p=0,02) (p<0,00). Conclusión: la satisfacción académica fue moderada. Los enfermeros del sexo masculino, que realizaron maestría, estudiaron en institución pública y tuvieron oportunidad en investigación, se presentaron satisfechos con la graduación, organización del curso, actividades extracurriculares, relaciones con colegas, disponibilidad y conocimiento de profesores, y con la diversidad de las actividades extracurriculares y currículo del curso ofrecido.
Descriptores: Enfermería. Satisfacción personal. Educación en enfermería.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
COPYRIGHT STATEMENT TEMPLATE
NURSING SCHOOL
POSTGRADUATE PROGRAM IN NURSING
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
To Editorial Coordination
Revista Baiana de Enfermagem
ANNUITY LETTER FOR PUBLICATION, TRANSFER OF COPYRIGHT AND STATEMENT OF LIABILITY
We declare that, in case of acceptance of the manuscript _____________________________, we agree to the transfer of all copyrights to the Revista Baiana de Enfermagem, any reproduction, total or partial, in any other part or means of disclosure, printed or electronic, without the authorization, prior and necessary, is requested and, if obtained, we will record the competent thanks to the Revista Baiana de Enfermagem.
Declaration of responsibility
-“I certify that I participated sufficiently in the authorship of the manuscript to make public my responsibility for the content.”
- "I certify that the manuscript represents an original work and that neither this manuscript, in part or in full, nor any other work with the substantially similar content of my own, published or being considered for publication in another journal, printed or electronic format.”
- “I take full responsibility for the citations and references used in the text, as well as on the ethical aspects that surround the study subjects.”
- “I certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining and providing data on which the manuscript is based, for examination by the editors.”
Signature of the authors:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
[The City], _____[Date]________.