DATA SCIENCE SCENARIO IN PUBLIC LIBRARIES IN THE CITY OF SALVADOR-BA
CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.9771/rfd.v7i0.63183Keywords:
data science, Librarianship, Public LibrariesAbstract
Modern libraries face major challenges in adapting to rapid technological changes and the demands of the information society. This article explores the application of Data Science in Librarianship, focusing on public libraries in Salvador-BA linked to the Pedro Calmon Foundation. Using mixed methods, the research seeks to evaluate the level of knowledge in Data Science of librarians in the aforementioned libraries, aiming to understand how this proficiency can contribute to improving access to information, efficient collection management and improving user experience, in addition to collaborating with the personalization of services and supporting strategic decision-making. Specific objectives include conceptualizing Data Science, emphasizing its benefits in libraries; map the public libraries in Salvador-BA linked to the Foundation to verify their application; and provide recommendations for the effective implementation of this discipline. The analysis revealed that, although there is a general consensus on the importance of Data Science in public libraries, there is still a long way to go for its implementation in the daily practices of the analyzed libraries. Furthermore, the need for government investment in the qualification of information professionals in the area of Data Science became clear.Downloads
References
ALVES, Rachel Cristina Vesú. Metadados como elementos do processo de catalogação. 2010. 132 f. Tese (doutorado) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP). 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/103361. Acesso em: 22 jul. 2024.
AMARAL, Fernando. Introdução à Ciência de Dados: mineração de dados e big data. Rio de Janeiro: ALTA Books,2016. Acesso em: 18 de jun. 2024.
BALL, Rafael. Big Data and Their Impact on Libraries. American Journal of Information Science and Technology, v. 3, n.1, 2019, p. 1-9. DOI: 10.11648/j.ajist.20190301.11
FUNDAÇÃO PEDRO CALMON. Bibliotecas Estaduais. Salvador, 2024. Disponível em: http://www.fpc.ba.gov.br/bibliotecas/. Acesso em 08 de jun. 2024.
CASTANHA, Renata Cristina G. A ciência de dados e a cientista de dados. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, v. 10, n. 2, 2021.
COSTA, Maira Murrieta; CUNHA, Murilo Bastos da. O bibliotecário no tratamento de dados oriundos da e-science: considerações iniciais. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, n. 3, p. 189–206, jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/VNQTBgB8ZRCJNbWhqbVkPzH/# . Acesso em: 18 jun. 2024.
DAL-FARRA, Rossano André; LOPES, Paulo Tadeu Campos. Métodos mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, ,[S. L.], v. 24, n. 3, p. 67–80, 2013. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698/2362. Acesso em: 18 jun. 2024.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Curadoria de dados de pesquisa: o que é isso e como começar? São Paulo: SIBiUSP, Jan. 2019. Disponível em: https://www.aguia.usp.br/noticias/curadoria-de-dados-de-pesquisa-o-que-e-isso-e-como-comecar/ Acesso em: 12 jul. 2024.
FOZ, Francisco Tadeu. Bibliotecário de dados: conhecimento e habilidades. Blog Prof. Pedro Andretta: bibliotecário e educador. 13 mar. 2020. Disponível em: https://www.pedroandretta.info/index/2020/03/13/bibliotecario-de-dados-conhecimento-e-habilidades-a-biblioteconomia-trabalha/. Acesso em: 10 jun. 2024.
FINZER, William. The data science education dilemma. Universidade da California, v. 7, n. 2, 2013. Disponível em: https://escholarship.org/uc/item/7gv0q9dc. Acesso em: 12 jun. 2024.
GATTI, Bernardete A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/? Acessado em: 18 jun. 2024
GIL. Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.
JAPIASSÚ, Hilton. e MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. 3.ed. Rev. Ampl. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001: Disponível em: https://raycydio.yolasite.com/resources/dicionario_de_filosofia_japiassu.pdf Acesso em: 08 jun. 2024.
LÜDKE, Menga, ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2007
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.
OLIVEIRA, José Clovis Pereira de et al. O questionário, o formulário e a entrevista como instrumentos de coleta de dados: vantagens e desvantagens do seu uso na pesquisa de campo em ciências humanas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016. Anais [...]. p. 1-13.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf Acesso em: 19 jun. 2024
RANGANATHAN, Shiyali Ramamrita. The Five Laws of Library Science. 2ed.. Ess Ess: Bangalore, 2006.
REIS, Makson de Jesus. Ciência de dados e ciência da informação: guia para alfabetização de dados para bibliotecários. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/12667 Acesso em: 09 de jun 2024.
REIS, Makson de Jesus; CARVALHO, Telma de. Ciência de Dados e Ciência da Informação: evolução e paradigmas da ciência. Informação em Pauta, v. 7, n. 00, p. 1–21, 2022. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v7i00.2022.78490.1-21. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/78490. Acesso em: 9 de jun. 2024.
SALDANHA, Raphael de Freitas; BARCELLOS, Christovam; PEDROSO, Marcel de Moraes. Ciência de dados e big data: o que isso significa para estudos populacionais e da saúde?. Cadernos Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 29, n. esp., p. 51–58, 2021.
SPINAK. Ernesto. A especialidade dos Bibliotecários de Dados na Ciência Aberta[online]. SciELO em Perspectiva. 1 nov. 2019. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2019/11/01/a-especialidade-bibliotecarios-de-dados-na-ciencia-aberta/. Acesso em 08 de junho. 2024.
UNESCO. Manifesto da UNESCO sobre bibliotecas públicas. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 1994.
YIN, Robert K. Estudo de caso. Planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Apolo Cezar Santos Tavares, Lívia Silva da Luz Araújo, Barbara Coelho Neves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(os) autor(es) do trabalho submetido a Revista Fontes Documentais declara(m):
- Declaro que participei suficientemente do trabalho para tornar pública minha responsabilidade pelo conteúdo.
- Declaro que o uso de qualquer marca registrada ou direito autoral dentro do manuscrito foi creditado a seu proprietário ou a permissão para usar o nome foi concedida, caso seja necessário.
- Declaro que todas as afirmações contidas no manuscrito são fatos são verdadeiras ou baseadas em pesquisa com razoável exatidão.
- Declaro que os direitos autorais referentes ao artigo agora submetido pertencerão à Revista Fontes Documentais, sendo permitido que outros possam distribuir, remixar, adaptar e criar a partir do deste trabalho, exceto para fins comerciais, desde que atribuído o devido crédito.