A presença das fake news em mídias sociais:

um extrato de publicações sobre a COVID-19 no facebook

Authors

Keywords:

Mídia social, Fake news, Extração de dados, Covid-19, Coronavírus

Abstract

Identifies reports considered as fake news on Facebook social media. Presents as an exploratory, bibliographic research with a quantitative-qualitative approach, based on a data collection performed by extraction by the Facepager software and by expressions of searches in the profile of the newspaper Metropolis (Brasilia/Federal District). Concludes that the fake news about COVID-19 is represented by the production of imposter content, using the name of third parties to validate the information, by the spread of rumors from content manufactured by ordinary citizens, whichcan cause harm, and by the exposure of misleading content, minimizing scenarios and presenting false data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Rodrigues da Silva, Universidade de Brasília - UnB

Acadêmica da Universidade de Brasília (UnB)

Larissa Bacelar Pontes Lopes, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (UnB).

Márcio Bezerra da Silva, Universidade de Brasília - UnB

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor da Faculdade de Ciência da Informação (FCI) da Universidade de Brasília (UnB). 

References

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. M. P. As ferramentas da web 2.0 no apoio à tutoria na formação em e-learning. In: COLÓQUIO AFIRSE Portugal, 16., 2008, Lisboa. Anais Eletrônico... Lisboa: AFIRSE, 2008. Disponívelem: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/7767. Acesso em: 30 jun. 2020.

BRAGA, R. M. da C. A indústria das fake news e o discurso de ódio. In: PEREIRA, Rodolfo Viana (Org.). Direitos políticos, liberdade de expressão e discurso de ódio. Belo Horizonte: Instituto para o Desenvolvimento Democrático, 2018. p.203-220. Disponível em: http://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/4813. Acesso em 20 jul. 2020.

BRITO, V. de P.; PINHEIRO, M. M. K. Poder informacional e desinformação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, [S. l.], v.8, n.2, 2015. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/355. Acesso em: 21 jul 2020.

DELMAZO, C.; VALENTE, J C. L Fake news nas redes sociais online: propagação e reações à desinformação em busca de cliques.Media & Jornalismo,Lisboa,v.18,n.32,p.155-169,abr.2018. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622018000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso: em 06 ago.2020.

GARTON, L.; HAYTHORNTHWAITE, C.; WELLMAN, B. Studying online social networks.Journal of Computer-Mediated Communication, Oxford, v.3, n.1, jun. 1997. Disponível em: https://academic.oup.com/jcmc/article/3/1/JCMC313/4584354. Acesso em: 8 ago. 2020.

JÜNGER, J. Facepager. GitHub, São Francisco, 2020. Disponível em: https://github.com/strohne/Facepager. Acesso em: 26 abr. 2020.

KEMP, S.Digital 2020:april global statshot. In: KEPIOS. DataReportal. [S. l.], 2020a. Disponível em:https://datareportal.com/reports/digital-2020-april-global-statshot. Acesso em: 12 ago. 2020.

KEMP, S. More than half of the people on earth now use social media. In: KEPIOS. DataReportal. [S. l.], 2020b. Disponível em: https://datareportal.com/reports/more-than-half-the-world-now-uses-social-media. Acesso em: 12 ago. 2020b.

METRÓPOLES. @metropolesdf·Jornal. Facebook, Menlo Park, 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/metropolesdf. Acesso em: 12 ago. 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE BRASIL. Folha informativa COVID-19–Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. [S. l.]: Escritório Regional para as Américas da Organização Mundial da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 11jun. 2020.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.ROCHA NETO, M.; BARRETO, L. K. da S.; SOUZA, L. A. de. As mídias sociais digitais como ferramentas de comunicação e marketing na contemporaneidade. Quipus, Natal, v.4, n.2, p.11-21, jun./nov. 2015. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/article/view/1273. Acesso em: 23 jul. 2020.

SERRA, A. Fake News: Uma discussão sobre o fenômeno e suas consequências.Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2018.

TELLES, A. A revolução das mídias sociais:cases, conceitos, dicas e ferramentas. SãoPaulo: M. Books, 2011.WARDLE, C.Fake news. It’s complicated. Frist Draft, Brighton, 2017. Disponível em: https://firstdraftnews.org/latest/fake-news-complicated/. Acesso em: 8 ago. 2020.

WARDLE, C; DERAKHSHAN, H. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Estrasburgo: Council of Europe, 2017. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c. Acesso em: 21 jul. 2020.

Published

2023-12-29

How to Cite

SILVA, J. R. da; LOPES, L. B. P.; SILVA, M. B. da. A presença das fake news em mídias sociais:: um extrato de publicações sobre a COVID-19 no facebook. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 3, n. Ed. Especial, p. 537–546, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57748. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

COMUNICAÇÕES: Práticas estruturadas de informação em redes e sistemas