A ciência e a sociedade oitocentista:

rastros dos usos da técnica fotográfica

Authors

Keywords:

Sociedade oitocentista , Fotografia - Uso social, Fotografia - uso pela Ciência, História da Medicina

Abstract

The text discusses photography, its genesis, repercussions and uses reserved for those of greater social and political ascension, the wise and scientists. Attentive to the idealization of the image by devices as an aspiration of man, to the role of medium between the subject and the world, emphasizing the changes arising from the development of instrumental science: the invention and use of medical devices, pliers, scalpels, tweezers, microscopes, mediating instruments that allowed greater acuity on the world and the wanton look on the inside of bodies. It addresses the change that occurred in Medicine when it passed from ancient and medieval textual authority to the domainof the visible and the total transparency of bodies, through mediating devices, among them,photography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alzira Queiróz Gondim Tude de Sá, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutora em Ciência da Informação pelo Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (ICI/UFBA). Mestrado em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora do ICI/UFBA. 

References

BÁRTOLO, José Manuel. Revelação e ocultação: as mediações na cultura visual moderna.Revista de Comunicação e Linguagens, Lisboa, v. 38, p. 157-166, dez. 2007.

BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. In: BAZIN, André. O cinema: ensaios. Tradução Eloisa de Araújo Ribeiro; introdução: Ismail Xavier. São Paulo: Brasiliense, 1991. p. 19-26.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed., São Paulo: Brasiliense, 1994. p.224.

CASCAIS, A. F. As coleções fotográficas do Hospital Psiquiátrico de Miguel Bombarda. PontodeAcesso, Salvador, v.10, n.3, p.66-94, dez. 2016.

COSTA, Helouise; SILVA, Renato Rodrigues. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: CosacNaify, 2004. p.18.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução Marina Appenzeller. 14.ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 241.(Ofício de Arte e Forma).

FREUND, Gisèle. La fotografia como documento social. VersióncastellanaJosep Elias. Barcelona: FotoGGrafía, 2006.

KOSSOY, Boris. Construção e desmontagem da informação fotográfica: teoria e história.Revista USP, São Paulo, n. 62, p. 224-232, jun./ago. 2004.

MEDEIROS, Margarida. Fotografia e verdade: uma história de fantasmas. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010. (Arte e Produção, 116).

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Tradução de ConstanciaEgrejas. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 2009.p.98.

SÁ, Alzira Queiróz Gondim Tude de. Mediação fotográfica revela o lugar da intimidade: a casa de Jorge Amado. Salvador: EDUFBA, 2019.

Published

2023-12-29

How to Cite

SÁ, A. Q. G. T. de. A ciência e a sociedade oitocentista:: rastros dos usos da técnica fotográfica. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 3, n. Ed. Especial, p. 675–683, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57714. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

COMUNICAÇÕES: Médicos-Cultural: Informação, Memória, Identidade e Patrimônio