Clubhouse, tribos e networking – uma nova perspectiva da cibercultura no contexto comunicacional da educação nas mídias sociais.

Authors

Keywords:

Comunicação., Cibercultura., Educação., Inovação., Aplicativo., ClubHouse.

Abstract

A new communication format is gaining more and more momentum in social media. And this is in fact a phenomenon that deserves our attention, with regard to new approaches to communication and technology, in a 'multi-educational' context. In
this article we will discuss how the new ‘ClubHouse’ app has effectively and significantly punctuated the format of connecting people from different backgrounds, tribes, beliefs, cultures, religions, businesses and the like. In fact, this connection is punctuated in a very striking way, due to the fact that it is an application that promotes diversity, but people continue to
associate themselves with ideologies and customs that cause more affinities with their beliefs and values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Quesia Damasceno Gomes da Silva, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Mestre em Ciência da Educação pela SABERES/Universidad Autónoma del Sur (UNASUR). Membro do LTI Digital. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8491-0049. E-mail: kelkdamas@hotmail.com

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BROWN, Tim. Design thinking. Harvard business review, v. 86, n. 6. 2008.

BROWN, Tim; WYATT, Jocelyn. Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, Stanford, 2010.

CARROLL, Maureen et al. Destination, Imagination and the Fires Within: Design Thinking in a Middle School Classroom. International Journal of Art & Design Education, v. 29, n. 1, p. 37–53, 15 mar. 2010.

CASSIANO, Glauber; GÓES, Camila Bahia; NEVES, Barbara Coelho. As Tecnologias digitais no contexto educacional para a autonomia dos sujeitos. Revista Fontes Documentais, Aracaju, v. 2, n.3 p. 43-58, 2019. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/fontesdocumentais/article/view/501/403. Acesso em: 14 abr., 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 43º ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GATES, Bill; GATES, Melinda. HCD: Human-Centered Design Toolkit. Stanford: 2009. Disponível em: http: www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit. Acesso em: 15 abr. 2021.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Folha de S. Paulo, 2015.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Paulos, 2010.

MARTIN, Roger. The design of business: why design thinking is the next competitive advantage. Boston: Harvard Bussiness Press, 2009.

NEVES, Barbara Coelho. Recursos que podem apoiar o bibliotecário no combate às Fake News nas mídias sociais. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 17-27, july 2019. ISSN 2237-826X. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/68094. Acesso em: 14 apr. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v8i2.68094.

PINHEIRO, Tennyson. Um novo “d”esign, 2010. Disponível em: http://abcdesign.com.br/noticias/um-novo-design/. Acesso em 14 abr. 2021.

SERRAT, Olivier. Design Thinking. Knowledge Solutions, 2010.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.

STEINBECK, Reinhold. Design thinking como estrategia de creatividad en la distancia. Revista Científica de Educomunicación, v. 19, n. 37, p. 27-35. jul. 2011.

VOGEL, Craig M. Notes on the evolution of Design thinking: A work in progress. In: LOCKWOOD, Thomas (Ed.). Design thinking: Integrating innovation, customer experience, and brand value. New York: Allworth Press, 2010.

Published

2023-11-30

How to Cite

SILVA, Q. D. G. da. Clubhouse, tribos e networking – uma nova perspectiva da cibercultura no contexto comunicacional da educação nas mídias sociais. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 56–67, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57690. Acesso em: 21 nov. 2024.