A biblioteca no contexto educacional:

o olhar docente sobre práticas educativas de língua portuguesa na biblioteca para alunos do ensino técnico na modalidade EaD

Authors

Keywords:

Práticas Educativas., Educação Profissional., IFRO., Biblioteca pública, Ensino à Distancia

Abstract

This work aims to analyze and provide a report about the teaching practice of Portuguese Language teachers of Instrumental Portuguese regarding the use of the library at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia, Brazil, as a pedagogical resource for knowledge construction of technical courses students in the concomitant modality. As a research methodology, we opted for an exploratory study with the use of a bibliographical survey and a questionnaire as a data collection tool. The observation of the pedagogical practices of the teachers allowed to gather information on the purpose and frequency of use of the library by the educators; what supports the library offers for Instrumental Portuguese classes; the activities that can be developed with the technical courses students in the concomitant modality; the main difficulties encountered in using the library as a pedagogical resource; whether it is possible to develop reading activities aiming at the
development of the students' critic thinking; and also the role of the Campus library in the teaching-learning process. It was verified that the library needs to improve its services in order to develop interdisciplinary actions of research and incentive to reading to fulfill its educational role in the teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Célia Reis Sales, Instituto Federal de Rondônia - IFRO / Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Bibliotecária do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO). Doutoranda e Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (PPGE-UNIR). Graduada em História e Biblioteconomia e Documentação ambos pela UNIR. Membro do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Educação, História e Memória (MNEMOS). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1949-2274. E-mail: celia.reis@ifro.edu.br

Jussara Santos Pimenta, Universidade Federal de Rondônia - UNIR


Docente do Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGE-UNIR). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Universidade de Lisboa. Líder do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Educação, História e Memória (MNEMOS). Orcid: http://orcid.org/0000-0002-5283-2509. E-mail: jussara.pimenta@unir.br

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CEB/CNE nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=245343. Acesso em: 03 abr., 2021.

CHAGAS, Flomar Ambrosina Oliveira. Bibliotecas escolares: um espaço contraditório. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 4 n.6, p. 390-407, 2016. Disponível em: https://ojs.netlink.com.br/index.php/rpq/article/download/60/48. Acesso em: 01 abr. 2021.

DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

FERREIRA, Edson Silva., SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação e mediação pedagógica na pesquisa escolar. Biblioteca Escolar em Revista, v. 5, p. 1-18, 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/108111. Acesso em: 25 mar. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. São Paulo: Atlas, 2002.

PRYJMA, Marielda Ferreira, OLIVEIRA, Oséias Santos de. O desenvolvimento profissional dos professores da educação superior: reflexões sobre a aprendizagem para a docência. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 136, p.841-857, jul.-set., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010173302016005001104 and script=sci_abstract and tlng=pt. Acesso em: 02 abr. 2021.

SANTOS, Maria Aparecida Brito., GRACIOSO, Luciana de Souza., AMARAL, Roniberto Morato do. As Bibliotecas dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise de literatura científica. RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 26-43, maio 2018. ISSN 1980-6949. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/668. Acesso em: 02 abr. 2021.

SOUZA, Juliana Daura de. A biblioteca e o bibliotecário escolar no processo de incentivo à leitura: uma pesquisa bibliográfica. Florianópolis, ano 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/119542/269726.pdf. Acesso em: 03 abr. 2021.

Published

2023-11-30

How to Cite

SALES, C. R.; PIMENTA, J. S. A biblioteca no contexto educacional:: o olhar docente sobre práticas educativas de língua portuguesa na biblioteca para alunos do ensino técnico na modalidade EaD. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 45–55, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57689. Acesso em: 3 jul. 2024.