A biblioteca no contexto educacional:
o olhar docente sobre práticas educativas de língua portuguesa na biblioteca para alunos do ensino técnico na modalidade EaD
Keywords:
Práticas Educativas., Educação Profissional., IFRO., Biblioteca pública, Ensino à DistanciaAbstract
This work aims to analyze and provide a report about the teaching practice of Portuguese Language teachers of Instrumental Portuguese regarding the use of the library at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia, Brazil, as a pedagogical resource for knowledge construction of technical courses students in the concomitant modality. As a research methodology, we opted for an exploratory study with the use of a bibliographical survey and a questionnaire as a data collection tool. The observation of the pedagogical practices of the teachers allowed to gather information on the purpose and frequency of use of the library by the educators; what supports the library offers for Instrumental Portuguese classes; the activities that can be developed with the technical courses students in the concomitant modality; the main difficulties encountered in using the library as a pedagogical resource; whether it is possible to develop reading activities aiming at the
development of the students' critic thinking; and also the role of the Campus library in the teaching-learning process. It was verified that the library needs to improve its services in order to develop interdisciplinary actions of research and incentive to reading to fulfill its educational role in the teaching practices.
Downloads
References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CEB/CNE nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=245343. Acesso em: 03 abr., 2021.
CHAGAS, Flomar Ambrosina Oliveira. Bibliotecas escolares: um espaço contraditório. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 4 n.6, p. 390-407, 2016. Disponível em: https://ojs.netlink.com.br/index.php/rpq/article/download/60/48. Acesso em: 01 abr. 2021.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
FERREIRA, Edson Silva., SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação e mediação pedagógica na pesquisa escolar. Biblioteca Escolar em Revista, v. 5, p. 1-18, 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/108111. Acesso em: 25 mar. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. São Paulo: Atlas, 2002.
PRYJMA, Marielda Ferreira, OLIVEIRA, Oséias Santos de. O desenvolvimento profissional dos professores da educação superior: reflexões sobre a aprendizagem para a docência. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 136, p.841-857, jul.-set., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010173302016005001104 and script=sci_abstract and tlng=pt. Acesso em: 02 abr. 2021.
SANTOS, Maria Aparecida Brito., GRACIOSO, Luciana de Souza., AMARAL, Roniberto Morato do. As Bibliotecas dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise de literatura científica. RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 26-43, maio 2018. ISSN 1980-6949. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/668. Acesso em: 02 abr. 2021.
SOUZA, Juliana Daura de. A biblioteca e o bibliotecário escolar no processo de incentivo à leitura: uma pesquisa bibliográfica. Florianópolis, ano 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/119542/269726.pdf. Acesso em: 03 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Fontes Documentais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(os) autor(es) do trabalho submetido a Revista Fontes Documentais declara(m):
- Declaro que participei suficientemente do trabalho para tornar pública minha responsabilidade pelo conteúdo.
- Declaro que o uso de qualquer marca registrada ou direito autoral dentro do manuscrito foi creditado a seu proprietário ou a permissão para usar o nome foi concedida, caso seja necessário.
- Declaro que todas as afirmações contidas no manuscrito são fatos são verdadeiras ou baseadas em pesquisa com razoável exatidão.
- Declaro que os direitos autorais referentes ao artigo agora submetido pertencerão à Revista Fontes Documentais, sendo permitido que outros possam distribuir, remixar, adaptar e criar a partir do deste trabalho, exceto para fins comerciais, desde que atribuído o devido crédito.