The formation of children’s consumption habits : a critical analysis of the Status Consumption Theory applied to Brazilian high and low social class es

Authors

  • Maria Alice Pasdiora Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS
  • Vinicius Andrade Brei Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Keywords:

Formação dos hábitos de consumo. Consumidor infantil. Classes sociais. Teoria de Consumo de Status. Países em desenvolvimento.

Abstract

Grounded on Status Consumption Theory (SCT) approach, this article analyzes how the consumption habits of children of high and low Brazilian social classes are constituted, it also criticizes the Global Trickle-down Model (GTDM) and analyzes the precision of the recent theoretical modifications suggested by Üstüner and Holt (2010) concerning the inadequacy of SCT to the developing countries. We carried on a theoretical-empirical research based on 36 in-depth interviews with children between 9 and 12 years old, of high or low classes. Based on a content analysis, we present and discuss the results through the following analytical categories: influence agents, relation with the universe of possibilities and impossibilities of each class, and social distinction. To conclude, we compare the TCS concepts with the results found in the context of high and low Brazilian classes and evaluate the adequacy of GTDM to this context. The research’s main finding are that peers have greater influence on the habits of children of higher classes; the media has a different impact depending of the child socioeconomic position; and, against previous theory, consumer desires of lower class children are not prisoned by their existence conditions.

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Author Biographies

Maria Alice Pasdiora, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Possui graduação em Design de Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2009) e graduação em Ciências da Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). 

 

Vinicius Andrade Brei, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Vinícius Andrade Brei é Docteur em Sciences de Gestion pela HEC (École des Hautes Études Commerciales) - Paris - França e Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Administração/Marketing pela UFRGS e pós-graduado em finanças pelo IBMEC. É Professor Adjunto II da Escola de Administração da UFRGS, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/UFRGS), coordenador da Cátedra Tramontina Eletrik, coordenador do Grupo de Pesquisa sobre Marketing e Consumo e vice-coordenador da Comissão de Internacionalização da Escola de Administração da UFRGS. Participa pela terceira vez consecutiva como membro do Comitê Científico de Marketing da ANPAD (membro do Comitê Científico em 2013-2014 e em 2009-2010, líder do tema "Marketing e Sociedade" em 2011-2012). Foi também Visiting Scholar na Case Western Reserve University - Cleveland (USA), Professor Convidado da École de Commerce de Troyes (França). No Brasil, já lecionou na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Universidade de Brasília (UnB), na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e na pós-graduação da Fundação Getúlio Vargas (Brasília). Atualmente coordena o quarto projeto de pesquisa consecutivo financiado com recursos do CNPq. Publicou 13 artigos em periódicos científicos (1 outro aprovado aguardando publicação), sendo 11 de alto impacto, dos quais 6 em periódicos internacionais; 1 livro; 4 capítulos de livros, sendo 2 internacionais; mais de 30 artigos completos em anais de congressos nacionais e internacionais. Seus interesses de pesquisa principais são o comportamento do consumidor (foco em adaptação/saciação/habituação, desejos de consumo, insaciabilidade), categorização de produtos, significado cultural dos bens de consumo, teoria e epistemologia de marketing, e macromarketing. Atuou na indústria financeira por 12 anos, tendo exercido diversas funções de gestão na área de marketing.

Published

2014-07-07

How to Cite

1.
Pasdiora MA, Brei VA. The formation of children’s consumption habits : a critical analysis of the Status Consumption Theory applied to Brazilian high and low social class es. Organ. Soc. [Internet]. 2014Jul.7 [cited 2024Nov.16];21(68). Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/9957

Issue

Section

Articles