Discourses and Educational Initiatives for Developing Sustainability Competences of the World Business Council for Sustainable Development

Authors

  • Robson Malacarne Federal Institute of Espírito Santo
  • Janette Brunstein Mackenzie Presbyterian University

Keywords:

think tank; educational actions; developing sustainability competences; WBCSD; Derrida.

Abstract

A adoção da lógica de competências para pensar o desenvolvimento sustentável (DS) no ambiente empresarial vem crescendo tanto na literatura da área, como também em programas de iniciativa empresarial. Um ator que desponta com o propósito de assumir a liderança nesse processo é o World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). Este artigo buscar responder ao seguinte problema de pesquisa: Os discursos e iniciativas de desenvolvimento de competências para a sustentabilidade do WBCSD são espaços de várias traduções sobre a sustentabilidade corporativa ou lugar de reafirmação de discursos logocêntricos e definitivos sobre a temática? Para tanto, analisou-se os documentos institucionais (Visão 2050 e Ação 2020) e procedeu-se a uma série de visitas in loco nos Conselhos Empresariais do WBCSD (brasileiro e português). Além disso, conduziu-se um conjunto de entrevistas em profundidade com os gestores e participantes das iniciativas de desenvolvimento de competências para a sustentabilidade (DCpS). Os dados foram analisados de acordo com as categorias do processo de desconstrução de Derrida. A análise das iniciativas educacionais dos Conselhos Empresariais do WBCSD (brasileiro e português) demonstrou que se acolhe os diversos discursos sobre sustentabilidade corporativa no percurso formativo, no entanto, reafirma-se um pensamento logocêntrico e definitivo sobre a temática quando se entende que o modo de se realizar as diretrizes do Visão 2050 limita-se a aplicação de ferramentas gerenciais.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Malacarne, Federal Institute of Espírito Santo

PhD in Administration from Mackenzie Presbyterian University, with a post-doctorate in Deconstruction and Sustainable Development from the University of Coimbra. Professor of the Federal Institute of Espírito Santo – Viana Campus. Permanent Professor of the Postgraduate Program in Teaching Humanities (PPGEH). Researcher of the POIEIN, GEPESE, and Contemporary Logistics and Administration research groups. Coeditor of the book Sustainable Regional Development: reviewing concepts to build new alternatives.

E-mail: robson.malacarne@ifes.edu.br

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6085-7853

Janette Brunstein, Mackenzie Presbyterian University

PhD in Education from the University of São Paulo, with a post-doctorate from the Center for Excellence in Transformative Teaching and Learning at the University of Central Oklahoma. Vice-Dean of Graduation and Professor of the Stricto Sensu Postgraduate Program in Administration of Mackenzie Presbyterian University. Leader of the “Research and Training in Administration” group of the CNPq.

E-mail: janette@mackenzie.br

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9019-3349

Published

2021-12-01

How to Cite

1.
Malacarne R, Brunstein J. Discourses and Educational Initiatives for Developing Sustainability Competences of the World Business Council for Sustainable Development. Organ. Soc. [Internet]. 2021Dec.1 [cited 2022Jan.25];28(99). Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/27669

Issue

Section

Articles