Culturas, públicos, processos de aprendizado: possibilidades e lógicas plurais
DOI:
https://doi.org/10.9771/1983-3717pcr.v2i2.4271Abstract
Este ensaio pretende colaborar com as esferas da produção de conhecimento e do planejamento de ações políticas relacionados às práticas culturais e ao consumo de cultura dos indivíduos e grupos sociais, discorrendo sobre alguns tópicos fundamentais que são, via de regra, objetos de divergência entre os interessados na área. Esses tópicos são i. a própria definição de cultura, para fins analíticos ou como campo de ação política, ii. a questão das classificações e hierarquias entre “tipos” de cultura; iii. a prerrogativa da “democratização” do acesso à cultura e iv. os fatores que influenciam os comportamentos culturais dos indivíduos e grupos. Por fim, chamamos atenção para a afinidade que as práticas culturais possuem com os processos educativos, numa relação que julgamos não ser de causalidade unidirecional. PALAVRAS CHAVE: Públicos de cultura. Práticas culturais. Acesso à cultura. Culture(s), public(s) and learning processes: a plurality of possibilities ABSTRACT: This essay discusses some issues of the debate about cultural practices and consumption, central both to academic and public policy spheres. These issues involve: i.the different forms to conceptualize culture, either for analytical aims or for policy action; ii. the classification and hierarchies among different “kinds” of culture; iii. the “democratization” prerogative and iv. the factors influencing individual´s or groups´ cultural behavior and practices. Since there is few consensus about this issues among the researches on culture (academic and policy makers), we intend here to highlight some of the main sides of the discussion. We also draw attention to the relation between cultural practices and educational processes, pointing out that there is no unidirectional causality in this relation. KEYWORDS: Cultural attendance and participation. Cultural practices. Access to culture.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-08-02
How to Cite
Oliveira, M. C. V. (2010). Culturas, públicos, processos de aprendizado: possibilidades e lógicas plurais. Políticas Culturais Em Revista, 2(2). https://doi.org/10.9771/1983-3717pcr.v2i2.4271
Issue
Section
Artigos
License
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.