APRENDE QUEM ENSINA” E “O CANTO É CORAL”: VOZES FEMININAS EM CONTEXTOS MUSICAIS E PANDÊMICOS

Authors

  • Vanessa Ribeiro Simon Cavalcanti Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulher, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA), Brasil/Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, Portugal http://orcid.org/0000-0002-5689-8206
  • Bruna Rocha da Silva Cunha Universidade Católica do Salvador

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v12i1.61224

Keywords:

Women, Human Rights, Education, Music, Youth

Abstract

Having markers as youth, education and human rights, the last two decades have seen the intensification of public agendas for the Brazilian and Bahian scene. The research - of an interdisciplinary and empirical character - aims to investigate the access to Human Rights of young participants from the State Nucleus of Youth and Children's Orchestras of Bahia (NEOJIBA), in family and social contexts. In a qualitative and multi-referential approach, the foundation is linked to Feminist Epistemologies, with the methodology being elaborated and executed in four stages: spontaneous observation; observation and contact; monitoring and collection through qualitative netnographies, based on educational training and "meeting with families" and, finally, identified semi-structured individual carried out from a representative sample of multiple experiences with ten members (five mothers and five young people). The results found results that program participants identify and recognize social and family integration, as well as accessibility to the dimensions of human rights (with emphasis on education, citizenship and social justice).

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Author Biographies

Vanessa Ribeiro Simon Cavalcanti, Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulher, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA), Brasil/Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, Portugal

Historiadora e professora universitária. Doutorado em Humanidades pela Universidade de León, Espanha. Pós-doutorado em Direitos Humanos e História Contemporânea pela Universidade de Salamanca, Espanha (CAPES e CNPq) e pela Universidade de Coimbra (2021-2023). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Programa em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA). Investigadora associada do Instituto de Sociologia da Faculdade de Letras (Universidade do Porto) e do Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária (CEAD, Universidade do Algarve).

Bruna Rocha da Silva Cunha, Universidade Católica do Salvador

Mestra em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador. Integrante do Núcleo de Estudos sobre Educação e Direitos Humanos (NEDH/UCSAL/CNPq). Graduada em Direito pela Universidade Católica do Salvador.

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Published

2024-06-26

How to Cite

CAVALCANTI, V. R. S.; ROCHA DA SILVA CUNHA, B. APRENDE QUEM ENSINA” E “O CANTO É CORAL”: VOZES FEMININAS EM CONTEXTOS MUSICAIS E PANDÊMICOS. Revista Feminismos, [S. l.], v. 12, n. 1, 2024. DOI: 10.9771/rf.v12i1.61224. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/61224. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mulheres e Músicas: De Cantos e Encantos