APRENDE QUEM ENSINA” E “O CANTO É CORAL”: VOZES FEMININAS EM CONTEXTOS MUSICAIS E PANDÊMICOS

Authors

  • Vanessa Ribeiro Simon Cavalcanti Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulher, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA), Brasil/Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, Portugal http://orcid.org/0000-0002-5689-8206
  • Bruna Rocha da Silva Cunha Universidade Católica do Salvador

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v12i1.61224

Keywords:

Women, Human Rights, Education, Music, Youth

Abstract

Having markers as youth, education and human rights, the last two decades have seen the intensification of public agendas for the Brazilian and Bahian scene. The research - of an interdisciplinary and empirical character - aims to investigate the access to Human Rights of young participants from the State Nucleus of Youth and Children's Orchestras of Bahia (NEOJIBA), in family and social contexts. In a qualitative and multi-referential approach, the foundation is linked to Feminist Epistemologies, with the methodology being elaborated and executed in four stages: spontaneous observation; observation and contact; monitoring and collection through qualitative netnographies, based on educational training and "meeting with families" and, finally, identified semi-structured individual carried out from a representative sample of multiple experiences with ten members (five mothers and five young people). The results found results that program participants identify and recognize social and family integration, as well as accessibility to the dimensions of human rights (with emphasis on education, citizenship and social justice).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Ribeiro Simon Cavalcanti, Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulher, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA), Brasil/Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, Portugal

Historiadora e professora universitária. Doutorado em Humanidades pela Universidade de León, Espanha. Pós-doutorado em Direitos Humanos e História Contemporânea pela Universidade de Salamanca, Espanha (CAPES e CNPq) e pela Universidade de Coimbra (2021-2023). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Programa em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo (PPGNEIM/UFBA). Investigadora associada do Instituto de Sociologia da Faculdade de Letras (Universidade do Porto) e do Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária (CEAD, Universidade do Algarve).

Bruna Rocha da Silva Cunha, Universidade Católica do Salvador

Mestra em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador. Integrante do Núcleo de Estudos sobre Educação e Direitos Humanos (NEDH/UCSAL/CNPq). Graduada em Direito pela Universidade Católica do Salvador.

References

ABRAMOVAY, Miriam & CASTRO, Mary Garcia. Juventudes no Brasil: vulnerabilidades negativas e positivas, desafiando enfoques de políticas públicas. In: PETRINI, João Carlos; CAVALCANTI, Vanessa Ribeiro Simon (Orgs.). Família, sociedade e subjetividades: uma perspectiva multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 2013.

ABRAMOVAY, Miriam & CASTRO, Mary Garcia. Ser jovem no Brasil hoje: políticas e perfis da juventude brasileira. Cadernos Adenauer, n. XVI, 2015, nº1, p. 13–25.

ABRAMOVAY, Miriam. Diagnóstico participativo das violências nas escolas: falam os jovens. Rio de Janeiro: FLACSO-Brasil, OEI, MEC, 2016.

ABRAMOVAY, Miriam (Coord.). Juventudes na escola, sentidos e buscas: Por que frequentam? Brasília: Flacso-Brasil, OEI, MEC, 2015. Disponível em http://flacso.org.br/files/2015/11/LIVROWEB_Juventudes-na-escola-sentidos-e-buscas.pdf

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas. In: Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018, pp. 75-109.

CALAZANS, Márcia Esteves de; BERGAMASCHI, Maria; PINEIRO, Isael & ESTIVALET, Anelise (Orgs). Juventudes, Educação e Interculturalidade. Porto Alegre: Editora Fi, 2022.

CARNEIRO, Sueli. “Negros de pele clara”. Disponível em: https://www. ceert.org.br/noticias/educacao/13956/sueli-carneiro-negros-de-pele-clara. Acesso em: 4 jan. 2021.

CASTRO, Amanda Müller de. Princípios fundamentais na prática instrumental do NEOJIBA: um estudo de caso com os clarinetistas do programa. Salvador: Universidade Federal da Bahia, Escola de Música, 2017. (Tese de doutorado). Disponível em http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/29896

CASTRO, Mary Garcia. Políticas públicas por identidades e de ações afirmativas: acessando gênero e raça, na classe, focalizando juventudes. In: NOVAES, Regina; VANNUCHI, Paulo. Juventude e sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2014, pp. 275-303.

CASTRO, Ricardo. Entrevista. Revista Bravo. São Paulo, 2010. Disponível em https://www.ricardocastro.com/noticias-ver.php?cod=38

CAVALCANTE, Vitor; KOMATSU, Bruno Kawaoka; MENEZES-FILHO, Naercio. Desigualdades Educacionais durante a Pandemia. Policy Paper n. 51, Centro de Gestão e Políticas Públicas/INSPER, 2020.

CAVALCANTI, Vanessa Ribeiro Simon & SILVA, Antonio Carlos da. Trilhas de uma história contemporânea: humanos direitos como agenda cada vez mais urgente. In: GUIMARÃES, Flávio Romero; NEWTON, Paulla; BEZERRA, Ricardo; SILVA, Ricardo(Org.). Direito internacional dos Direitos humanos, democracia e segurança. Campina Grande: Universidade Estadual da Paraíba/Realize, 2019, pp. 12-26.

CAVALCANTI, Vanessa Ribeiro Simon & SILVA, Antonio Carlos da. Entre mundos e discursos em prol dos Direitos Humanos: enlaces, agendas e redes ampliadas. In: BALLESTEROS, María de la Paz Pando; RAMÍREZ, Alicia Muñoz & RODRÍGUEZ, Pedro Garrido (Eds.). Pasado y presente de los derechos humanos: Mirando al futuro. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2018, pp. 447-459.

CAVALCANTI, Vanessa Ribeiro Simon. Violência(s) Sobreposta(s). Contextos, tendências e abordagens em um cenário de mudanças. In: DIAS, Isabel. (Org.). Violência doméstica e do gênero. Lisboa: Pactor, 2018, pp. 97-121.

CAVENAGHI, Suzana & ALVES, José Eustáquio Diniz Alves. Mulheres chefes de família no Brasil: avanços e desafios. Rio de Janeiro: ENS-CPES, 2018. Disponível em http://www.ens.edu.br/arquivos/mulheres-chefes-de-familia-no-brasil-estudo-sobre-seguro-edicao-32_1.pdf

RUBIM, Antonio Alvino. Conquistas e desafios: Estatuto da Juventude completa sete anos de implementação no país. Secretaria de Justiça, Direitos Humanos e Desenvolvimento Social. Salvador: Governo da Bahia. Disponível em <http://www.justicasocial.ba.gov.br/modules/noticias/makepdf.php?storyid=3731> Acesso em 27 de Dez. 2023.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. Porto Alegre: Artmed, 2017.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003.

DEVULSKY, Alessandra. Feminismos Plurais: Colorismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

GUIZZO, B. S.; MARCELLO, F. & MULLER, F. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educ. Pesqui. [online]. 2020, vol. 46, e238077, 2020. Disponível em <http://ref.scielo.org/d45h4c>

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 13ª Edição. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica on-line. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2014. 203 p.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Artes & Ensaios: Revista do PPGAV/EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 32, dezembro de 2016, pp. 123-151. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993

PENIDO, Anna. Adolescências e Juventudes. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo/Movimento Inova, 2019. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=Zn8fxmTRpLg

PORTUGAL, Sílvia. Família e Redes Sociais: Ligações fortes no de bem-estar. Coimbra: Almedina, 2014.

PRADO, Ana Carolina; SILVA, Carla Regina; SILVESTRINI, Marina. Juventudes, trabalho e cultura em tempos de racionalidade neoliberal. Caderno Brasileiro de Terapia Ocupacional, São Carlos, v. 28, n. 2, p. 706-724, 2020. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2526-89102020000200706&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 jan. 2024.

SARAIVA, Karla. Educação, espaço, tempo: conexões. 2018. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/324426225_Educacao_espaco_tempo_conexoes>. Acesso em 20 de Maio 2023.

Published

2024-06-26

How to Cite

CAVALCANTI, V. R. S.; ROCHA DA SILVA CUNHA, B. APRENDE QUEM ENSINA” E “O CANTO É CORAL”: VOZES FEMININAS EM CONTEXTOS MUSICAIS E PANDÊMICOS. Revista Feminismos, [S. l.], v. 12, n. 1, 2024. DOI: 10.9771/rf.v12i1.61224. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/61224. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mulheres e Músicas: De Cantos e Encantos