EXPERIÊNCIAS FORMATIVAS: UMA MATEMÁTICA NOS ESTUDOS FEMINISTAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v11i2.56540

Keywords:

Exact and Technological Sciences., Human Sciences., Feminism., Formative Experiences., NEIM.

Abstract

Abstract: This article aims to present the paths, challenges and transformations achieved by a teacher in the mathematical field who decides to make an incursion into another area of ​​knowledge completely different from her initial training – Cartesian, by entering the world of Human Sciences through the space academic at the Center for Interdisciplinary Studies on Women – NEIM/UFBA. Along this path, the teacher perceives the patriarchal nuances that involve women's lives, imprisoning them in the webs of sociocultural constructions. Thus, the teacher reinvents herself and starts to engage in a social/academic struggle, seeking to contribute to socio-cultural and political training processes that aim to destabilize stereotypes of gender, race, social class and other markers that particularly affect women in spaces of Exact and Technological Sciences.

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Author Biography

Márcia Barbosa de Menezes, UFBA

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (1988) e mestrado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (1996). Doutorado em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo - PPGNEIM / UFBA (2015) . Atualmente é professora Titular do Departamento de Matemática da Universidade Federal da Bahia e Pesquisadora do Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher (NEIM/UFBA).

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Published

2024-05-16

How to Cite

MENEZES, M. B. de. EXPERIÊNCIAS FORMATIVAS: UMA MATEMÁTICA NOS ESTUDOS FEMINISTAS. Revista Feminismos, [S. l.], v. 11, n. 2, 2024. DOI: 10.9771/rf.v11i2.56540. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/56540. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40 Anos de NEIM