A (AUTO)NARRATIVA DE VIDA COMO MÉTODO REFLEXIVO DOS PAPÉIS IDENTITÁRIOS DE PESQUISADORAS FEMINISTAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rf.v12i1.53970

Keywords:

(auto)biographical narrative, reflexivity, identity

Abstract

This work presents the (auto)biographical narrative method and uses it in an empirical study. In this study, the experience of the Author, a researcher who has lived gender violence, is explored. As an autoethnography method, the (auto)biographical narrative materializes the reflexivity of subjects who have been historically used as objects, through the comprehension of their identities’ and alterity’s elements. Thus, this paper demonstrates the methodological construction of the tool which was based on the narrative method suggested by Montgomery (2016). Based on the results, it is argued that the application of the (auto)biographical narrative method enables the involved researchers to comprehend their identities as dubious and fluid. The conclusion of the present study stimulates further research in this area and helps racialized researchers to develop their research through a deeper comprehension of the meanings of their identity roles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Rabello de Lima, Université du Québec à Montréal

Doutoranda e mestra em Comunicação pela Université du Québec à Montréal. Graduada em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Seus interesses de pesquisa incluem a área de Gênero, Política externa, Comunicação Política e Comunicação Organizacional. Atualmente é pesquisadora membro do Institut de recherches et d'études féministes (IREF); Groupe de Recherche sur la Communication Organisante (RECOR) e da Red Latinoamericana de Investigación en Comunicación Organizacional (RedLAco).

Consuelo Vásquez , Université du Québec à Montréal

Professora titular de Comunicação Organizacional no Departamento de Comunicação Social e Pública da Université du Québec à Montréal. Seus interesses de pesquisa incluem etnografia, a constituição comunicativa das organizações e epistemologias do Sul. Coordena o projeto de pesquisa “Mapeando la Comunicación Organizacional en América Latina”. É cofundadora do Groupe de recherche sur la communication organisante (RECOR) e da Red Latinoamericana de Investigación en Comunicación Organizacional (RedLAco).

References

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro : Pólen, 2019.

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro : Pólen, 2019.

ALVESSON, M.; SKOLDBERG, K. Reflexive Methodology: New Vistas For Qualitative Research. London: SAGE Publications Ltd, 2017.

BASILE, S. Lignes directrices en matière de recherche avec les femmes autochtones. Quebec, CANADA: Femmes autochtones du Québec Inc., 2012.

BRUN, P. Le récit de vie dans les sciences sociales. Revue Quart Monde, v. 188, n. 4, 2003.

CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em Filosofia da educação)—São Paulo, Brasil: Universidade de São Paulo, 2005.

CHINN, S. E. Performative Identities: From Identity Politics to Queer Theory. Em: The SAGE Handbook of Identities. 1 Oliver’s Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications Ltd, 2010. p. 104–124.

COLLINS, P. H. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. 2nd. ed. [s.l.] Routledge, 1990.

DORAIS, L.-J. La construction de l’identité. Discours et constructions identitaires, Culture française d’Amérique. p. 1–11, 2004.

EMIRBAYER, M. Manifesto for a Relational Sociology. American Journal of Sociology, v. 103, n. 2, p. 281–317, set. 1997.

ETTORRE, E. Autoethnography As Feminist Method : Sensitising the Feminist “I”. 1. ed. London: Routledge, 2016.

HARDING, S. Standpoint Theories: Productively Controversial. Hypatia, v. 24, n. 4, p. 192–200, 2009.

HOOKS, B. Talking Back: thinking feminist - thinking black. Toronto, Ont., Canada: Sheba Feminist Press, 1989.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano (Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism). 1.ed 2008 ed. [s.l: s.n.].

LORDE, A. Sister Outsider: Essays and Speeches. 1. ed. New York, NY: Crown Publishing Group, 1984. v. 3

MONTGOMERY, C. Narratives as tools in intercultural intervention with immigrant and refugee populations. Em: AL-KRENAWI, A.; GRAHAM, J. R. (JOHN R., 1964-; HABIBOV, N. (Eds.). Diversity and social work in Canada. Don Mills, Ontario, Canada: Oxford University Press, 2016. p. 220–246.

OYĚWÙMÍ, O. Invention Of Women: Making An African Sense Of Western Gender Discourses. First Edition ed. Minneapolis: Univ Of Minnesota Press, 1997.

RIBEIRO, K. Filosofia Africana: afirmações epistemológicas de sua existência. Em: FIGUEIREDO, A. (Ed.). Capim limão: ensaios sobre produção do conhecimento, material didático e outros textos. Rio de Janeiro, Brazil: [s.n.]. p. 38–53.

SANTOS, S. M. A. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural, v. 24, n. 1, p. 214–241, 30 ago. 2017.

SCOTT, J. Genre : Une catégorie utile d’analyse historique. Les Cahiers du GRIF, v. 37, n. 1, p. 125–153, 1988.

SCOTT, J. W. The Evidence of Experience. Critical Inquiry, v. 17, n. 4, p. 773–797, 1991.

SIMONET, P. J. Bruner. Pourquoi nous racontons-nous des histoires ? L’orientation scolaire et professionnelle, n. 34/2, p. 273–275, 15 jun. 2005.

TYNAN, L. What is relationality? Indigenous knowledges, practices and responsibilities with kin. cultural geographies, v. 28, n. 4, p. 597–610, 1 out. 2021.

Published

2024-05-29

How to Cite

RABELLO DE LIMA, G.; VÁSQUEZ , C. . A (AUTO)NARRATIVA DE VIDA COMO MÉTODO REFLEXIVO DOS PAPÉIS IDENTITÁRIOS DE PESQUISADORAS FEMINISTAS. Revista Feminismos, [S. l.], v. 12, n. 1, 2024. DOI: 10.9771/rf.v12i1.53970. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/53970. Acesso em: 18 jul. 2024.