Fatores condicionantes do empreendedorismo: redes sociais ou classes sociais?
Keywords:
redes sociais, classe social, mercado, redistribuição, reciprocidadeAbstract
Considerado um dos pilares da moderna sociologia econômica, o conceito de embeddedness, como concebido por Granovetter, vem sendo objeto de críticas. Barber questiona a primazia dada pelo autor à economia de mercado e a importância, por ele imputada, às estruturas sociais, baseadas em relações interpessoais. Segundo Barber, coexistiriam, atualmente, além do mercado, mais dois outros tipos de interações econômicas (reciprocidade, redistribuição), já mencionados por Polanyi. Todos encontram-se embedded em diferentes tipos de estruturas - a exemplo dos sistemas de estratificação social. Este trabalho avalia a capacidade explicativa dessas duas concepções, na análise da maneira como empreendedores constroem seus empreendimentos e mercados. Utiliza, para isso, uma pesquisa amostral, realizada com 100 empreendedores. Conclui-se que existe associação entre a variável relações interpessoais e as demais. Observa-se, no entanto, que não se podem subestimar contribuições de Barber. Os resultados gerais permitem vislumbrar facetas, até então inexploradas, do complexo processo de construção dos mercados.
Underpinning modern economic sociology theory, the concept of embeddedness, as conceived by Granovetter, has been holding against a barrage of criticism. Barber, for one, questions the primacy conferred by that author on the market economy as well his assigned importance to social structures based upon interpersonal relations. According to Barber, two relevant kinds of economic interactions, besides the maket, as formerly described by Polanyi, coexist; namely: reciprocity and redistribution. All such interactions are to be found embedded in different types of social structures, in analogy with systems of social stratification. This paper evaluates the explanatory power of these two alternative conceptions, insofar as they focus on the way entrepreneurs pursue their businesses. For such an endeavor, it relies upon a field survey, covering 100 entrepreneurs. It is unveiled an important association between interpersonal relations and the remaining variables. Barber's contributions, however, are not to be dismissed altogether. Moreover, general results shed light into aspects hereunto unexplored vis-à-vis the complex processes of market construction.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.
The O&S adopts a Creative Commons Attributions License 4.0 in all published works, except where specifically indicated by copyright holders.