The perception of Sao Paulo state consumers in relation to ship meat: analysis by principal components

Authors

  • Ricardo Firetti APTA
  • Celso da Costa Carrer FZEA-USP
  • Vivian Lara Silva FZEA-USP
  • Marco Antônio Trindade FZEA-USP
  • Silvio César de Souza SEBRAE/SP
  • Holmer Savastano Júnior FZEA-USP
  • Marcelo Machado de Luca de Oliveira Ribeiro FZEA/USP

Abstract

In this study, the objective was to identify the satisfaction and preferences degree of Sao Paulo state consumers on the quality of ship meat (color, flavor, tenderness, juiciness and fat), nutritional value, food security, availability, place of purchase and satisfaction with the product customers (cuts, packaging, origin, price, availability). For this, we surveyed the application of 93 questionnaires with 33 questions to the consumers of lamb meat. The data were submitted to a Factor Analysis in Principal Components and Distribution of Frequencies. The main items of sampling were: satisfaction with the product; preferences; consumption of meat; available for purchase; standard of meat and profile of the consumer. Indirectly, consumers appeared as weaknesses in the supply chain: low availability of the product, high prices and high level of informal market. The results indicated the possibility of market segmentation in terms of schooling and income, where the meat characteristics as the amount of fat and flavor should be taken into consideration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Firetti, APTA

Zootecnista graduado pela Faculdade de Zootecnia e Engenharia de Alimentos/USP concluiu o mestrado na área de Qualidade e Produtividade em 2004 na mesma instituição. Cursa Especialização em Economia Empresarial na Universidade Estadual de Londrina (CESA-ITEDES). É Pesquisador Cientifico da Agência Paulista de Tecnologia dos Agronegócios (APTA) na área de Economia do Desenvolvimento Regional. Sua produção bibliográfica é composta por 27 artigos em periódicos e 13 comunicações em Congressos. Entre 2002 e 2009 participou de 12 projetos de pesquisa, inclusive em associação à iniciativa privada, e do desenvolvimento de 2 softwares de gestão de processos. Em suas atividades profissionais interagiu com 35 colaboradores. Palvras Chave: zootecnia; economia rural; comunicação rural; sociologia rural; desenvolvimento econômico; aquicultura; agronegócio; estatistica multivariada

Published

2010-03-19

Issue

Section

Agribusiness