Entre o sonho e a sobrevivência
empreendedorismo no funk sob a lógica de plataformas
DOI:
https://doi.org/10.9771/pcr.v17i2.59494Keywords:
Funk of São Paulo, Work, Entrepreneurship, Neoliberalism, Platformization of the music industryAbstract
In this article, we explore entrepreneurship in São Paulo funk in the face of recent socio-technical and socioeconomic changes. We investigate how artists' work relates to the economic context and transformations in the music industry. We propose that the discourses of funk entrepreneurs and producers are particular symptoms of a neoliberal intensification in a world of work dominated by platforms. Methodologically, we carried out bibliographical research relevant to issues of work in the music market and analyzed reports from MCs and producers available on digital media, notably: Konrad Dantas (KondZilla) and Rodrigo GR6.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Gabriel. Kondzilla e redes de música pop periférica: estética, mercado e sentidos políticos. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
BARROS, Carla. A Nova Classe Média nas telenovelas brasileiras: aspectos culturais e representações sociais nas mudanças em curso. In: Dawid Bartelt; Marilene de Paula. (Org.). É o fim da nova classe média? Trabalho, religião e consumo em tempos de crise. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Boll, 2017, v. , p. 82-94.
BRAS, João Marcelo. Funk Ostentação SP - ZN. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.
CARVALHO, Noel dos Santos; PADOVANI, Gustavo. O mundo multiplataforma Kondzilla. ALCEU (ONLINE), v. 21, p. 123-143, 2020.
CASAQUI, Vander. Abordagem crítica da cultura da inspiração: produção de narrativas e o ideário da sociedade empreendedora. E-Compós, [S. l.], v. 20, n. 2, 2017.
______. Empreendedorismo como fenômeno comunicacional, como discurso social e como inspiração. REVISTA LATINOAMERICANA DE CIENCIAS DE LA COMUNICACIÓN, v. 16, p. 202-212, 2019.
DE MARCHI, Leonardo. A indústria fonográfica digital: formação, lógica e tendências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2023.
.______Do Marginal ao Empreendedor. Transformações no Conceito de Produção Fonográfica Independente no Brasil. Revista Eco-Pós, v. 09, p. 121-140, 2006.
FAGNANI, Eduardo. Austeridade e Seguridade: a destruição do marco civilizatório brasileiro. In: ROSSI, Pedro (org.). Economia para poucos: impactos sociais da austeridade e alternativas para o Brasil. São Paulo: Autonomia Literária, 2018.
GAGO, Verônica. A razão neoliberal: economias barrocas e pragmática popular. São Paulo: Elefante, 2018.
HERSCHMANN, Micael. Indústria da Música em Transição. 1. ed. São Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2010.
MARX, K. Contribuição à Crítica da Economia Política. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2008.
MENGER, Pierre-Michel. Portrait de l’artiste en travailleur : métamorphoses du capitalisme. Paris : Éditions du Seuil, 2002.
MOREL, Leonardo; SANTOS, Vitor Gonzaga dos. O funk e o rap em números. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 32, 2022. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/observatorio-itau-cultural/revista-observatorio/rap-funk-numeros-industria-cultural. Acesso em: 10 de ago. de 2022.
PODCAST Mano a Mano. Episódio de podcast: KondZilla. Entrevistador: Mano Brown. Entrevistado: Konrad Dantas. Mano a Mano, Original Spotify. Jun. 2022. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/7nBuAZTt8EGn9w9tWFRkcx.
PODCAST Mano a Mano. Episódio de podcast: Rodrigo GR6 e Evandro Fióti. Entrevistador: Mano Brown. Entrevistados: Rodrigo GR6 e Evandro Fióti. Mano a Mano, Original Spotify. Jun. 2023. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/3bTqJAVyeirgJYPooVQnak.
REQUIAO, Luciana.; COSTA, Rodrigo Heringer. O mercado define isso: estrutura e adaptação na dinâmica do trabalho de músicos brasileiros na transição do século XX ao XXI. EL OÍDO PENSANTE , v. 11, p. 132-166, 2023
SANTAELLA, Maria Lucia. Convergências: poesia concreta e tropicalismo. São Paulo: Nobel, 1984.
SINGER, André.O lulismo em crise: um quebra-cabeça do período Dilma (2011-2016). São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
TOMMASI, Livia de. Jovens produtores culturais de favela. Críticas (UnB), v. 22, p. 41-62, 2016.
VIVANT, Elsa. O que é uma cidade criativa?. São Paulo: SENAC, 2012.
AUTOR 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Políticas Culturais em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.