Safeguarding in emergency contexts

movements for the protection and valorization of carimbó in western Pará

Authors

  • Pedro Vianna Godinho Peria Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (EAESP-FGV)
  • Laura Cardoso Isola Fonseca Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP)
  • Jo Erik Terada Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP) https://orcid.org/0009-0000-1502-0889
  • Julia Figueiredo Soldá Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP)

DOI:

https://doi.org/10.9771/pcr.v17i1.57528

Keywords:

Intangible Heritage, Carimbó, Aldir Blanc Law, Pandemic

Abstract

Based on a theoretical articulation between the public action approach and discussions about safeguarding intangible cultural heritage, we mobilized the case of carimbó in western Pará to discuss how people and collectives circumvent vulnerabilities and resist institutional helplessness to ensure their knowledge. The Bolsonaro government-pandemic binomial has imposed challenges on the cultural sphere, which has suffered from the dismantling of public policies and the impracticality of meetings in which immaterial cultural practices are revived. Through semi-structured interviews with holders and civil servants and participant observations, we discussed how it was possible to circumvent the situation of emergency and setback. Emergency public notices under the Aldir Blanc Law were considered indispensable milestones for overcoming the challenges, even though they didn’t eliminate structural vulnerabilities and ambiguities in state action on heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Vianna Godinho Peria, Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (EAESP-FGV)

Bacharel, mestre e doutorando em Administração Pública e Governo na FGV EAESP. Especializado em Gestão Cultural pelo Centro de Pesquisa e Formação do SESC-SP.

Laura Cardoso Isola Fonseca, Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP)

Graduanda em Adminstração Pública na FGV EAESP.

Jo Erik Terada, Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP)

Graduando em Administração Pública e Governo na FGV EAESP.

Julia Figueiredo Soldá, Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas (FGV EAESP)

Graduanda em Administração Pública na FGV EAESP.

References

ABRUCIO, F., GRIN, E., FRANZESE, C., SEGATTO, C., COUTO, C. Combate à Covid-19 sob o federalismo bolsonarista: um caso de descoordenação intergovernamental. RAP, 54(4), 663–-677. 2020.

ANDION, C. Atuação da sociedade civil no enfrentamento dos efeitos da COVID-19 no Brasil. RAP, v. 54, n. 4, p. 936-951. 2020.

ARANTES, A. Salvaguarda, um dispositivo-chave de gestão patrimonial. In SANT’ANNA, M; QUEIROZ, H. (org.). Em defesa do Patrimônio Cultural: percursos e desafios. p. 395-492. Vitória: Milfontes. 2021.

BARRETO, P. Alter Estranha. In BARRETO, P. EP Regionaleiro. Santarém: Alter do Som. 2021.

BOTELHO, I. Dimensões da Cultura e Políticas Públicas. São Paulo em Perspectiva. v.15, n. 2, p. 73-83. 2001.

BRASIL. Decreto nº 3.551, de 4 de agosto de 2000. Brasília. 2000.

BRASIL. Lei nº 14.017, de 29 de junho de 2020. Brasília. 2020.

BRASIL. Portaria nº 200, de 18 de maio de 2016. Brasília. 2016.

CANEDO, D.; ANDRADE, C.; FREITAS, E.; CAMPOS, L.; CARVALHO, R. Políticas culturais emergenciais na pandemia da COVID-19? Demandas e estratégias de enfrentamento e as respostas dos poderes públicos. Políticas Culturais em Revista, v. 14, n. 1, p. 165–191. 2021.

CANEDO, D.; NETO, C. (coord.). Pesquisa impactos da Covid-19 na economia criativa. Salvador: OBEC, 2020.

CEFAÏ, D. Público, problemas públicos, arenas públicas…: o que nos ensina o pragmatismo (parte 1). Novos Estudos CEBRAP, (36)01, p. 187-213. 2017.

GOMIDE, A.; SÁ E SILVA, M.; LEOPOLDI, M. (eds.). Desmonte e reconfiguração de políticas públicas (2016-2022). Brasília: IPEA. 2023.

IPHAN. INRC Carimbó. Brasília: IPHAN. 2014.

LINS, C.; ZANARDI, P. (org.) Plano de Salvaguarda do Carimbó. Belém: IPHAN. 2020.

LOTTA, G.; LIMA, I.; SILVEIRA, M.; FERNANDEZ, M.; PEDOTE, J.; GUARANHA, O. The Procedural Politicking Tug of War: Law-Versus-Management Disputes in Contexts of Democratic Backsliding, Perspectives on Public Management and Governance. 2023.

LOUREIRO, I. Campanha carimbó patrimônio cultural brasileiro: origens e objetivos. 2008.

MALTA, C. Cadê a Salvaguarda?. Disponibilizado pelo autor. 2020.

MENDES, L. “Nós Queremos”: o carimbó e sua campanha pelo título de patrimônio cultural brasileiro. (Dissertação) - MPPPC do IPHAN. Rio de Janeiro. 2015.

MENESES, U. Campo do patrimônio cultural: uma revisão de premissas. 1º Fórum Nacional do Patrimônio Cultural, Ouro Preto, Minas Gerais. 2007.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. COVID-19 no Brasil - Dados até 29/07/2023. 2023. Disponível em: <https://infoms.saude.gov.br/extensions/covid-19_html/covid-19_html.html>. Acesso em: 01 ago. 2023.

SANT’ANNA, M. Memórias e desdobramentos do debate sobre a salvaguarda do patrimônio cultural imaterial. In SANT’ANNA, M; QUEIROZ, H. (org.). Em defesa do Patrimônio Cultural: percursos e desafios. p. 533-562. Vitória: Milfontes. 2021.

SPINK, P. Psicologia Social e Políticas Públicas: linguagens de ação na era dos direitos. In: MARQUES, E.; FARIA, C. (org.). A política pública como campo multidisciplinar. (155-180). São Paulo: UNESP. 2013.

STAKE, R. Qualitative case studies. In: DENZIN, N., LINCOLN, Y. (Eds.). Strategies of qualitative inquiry. Sage: California. 445-454. 2005.

Published

2024-08-21

How to Cite

Vianna Godinho Peria, P., Cardoso Isola Fonseca, L., Erik Terada, J., & Figueiredo Soldá, J. (2024). Safeguarding in emergency contexts: movements for the protection and valorization of carimbó in western Pará. Políticas Culturais Em Revista, 17(1), 205–228. https://doi.org/10.9771/pcr.v17i1.57528