Educação & Cultura contemporânea em face da episteme juvenil ou a rebeldia da beleza
DOI:
https://doi.org/10.9771/1983-3717pcr.v4i1.5345Abstract
Este texto pretende fortalecer as reflexões sobre a Educação contemporânea e as suas relações com o universo em expansão da Cultura no qual emergem as múltiplas realizações estéticas e existenciais da juventude. Na imbricação entre o campo complexo da Cultura e a crise da Educação, nos interessam especificamente os jovens que de uma forma ou de outra são afastados das escolas oficiais e não são contemplados com políticas públicas que efetivem o reconhecimento e legitimação das suas realizações e pertencimentos culturais. Falamos da juventude periferizada pelos recorrentes processos de centrifugação social ainda fortemente ativos na sociedade brasileira que evidenciam a aludida ‘crise da Educação’, na perspectiva em que a sua finalidade é fundamentalmente a formação cidadã sem a qual o projeto democrático continuará irrealizado. Concluímos nosso percurso defendendo as produções dos ‘jovens da periferia’, o Funk e a pichação no caso do Rio de Janeiro de onde parte essa análise, como fontes epistêmicas imprescindíveis à realização de uma Educação pública atualizada, útil e produtiva que incorpore a diversidade e a robustez cultural dos jovens e crianças brasileiras, em direção à sua íntima utopia, ou seja, a realização da democracia. Palavras-chave: Educação. Juventude. Cultura. Contemporary Culture and Education concerning juvenile episteme or the defiance of beauty ABSTRACT: This text intends to build up reflections about contemporary Education and its relations with the expanding universe of Culture, where multiple juvenile aesthetic and existential accomplishments emerge. From the imbrications between the complex field of Culture and the Education crisis, we are interested in the young people who, in one way or another, are away from the official schools and have not benefited from public policies that recognize their cultural accomplishments. We discuss the case of young people suffering with the social centrifugation processes, which are strongly active in our society and are an evidence of the “Education Crisis”. From our perspective, a democratic project cannot be accomplished without forming citizens. In conclusion, we defend the presented works from “the outskirts youth”, the Funk and graffiti in Rio de Janeiro, the original place of our analysis. These are considered vital epistemic sources in order to put into practice an up-to-date, useful and productive Public Education, which is able to connect the diversity and culture of our children, moving forward to their intimate utopia: the achievement of democracy. KEYWORS: Education. Youth. Culture.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-08-29
How to Cite
Victorio, A. (2011). Educação & Cultura contemporânea em face da episteme juvenil ou a rebeldia da beleza. Políticas Culturais Em Revista, 4(1). https://doi.org/10.9771/1983-3717pcr.v4i1.5345
Issue
Section
Dossiê - Cultura e Educação
License
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.