O cenário da alimentação kaingang na conjuntura político-educacional paranaense

um olhar para a realidade sob a ótica da totalidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/pcr.v16i2.52832

Keywords:

Cenário, Alimentação kaingang, Conjuntura, Política educacional

Abstract

This article presents the scenario of kaingang food in the midst of the indigenous political-educational situation in Paraná. As a methodological line, different facts, events, actors, scenarios, relations of force and articulation between the structure and the conjuncture were analyzed, in the same way as proposed by Herbert José de Souza (2009), showing that these categories are fundamental to understand the representation of life in its entirety. Thus, the existence of a scenario of unfeasibility was verified, a stage of struggle whose relations of existing forces are of domination and confrontation, broadly showing a conjuncture that is based on a hegemonic and westernized thought, on the integration of the indigenous people, on the mischaracterization culture and the elimination of other knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. C. Da aldeia para o Estado: os caminhos do empoderamento e o papel das lideranças Kaingang na conjuntura do movimento indígena. 2013. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.

BECKER, Í. I. B. O índio Kaingang no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Unisinos, 1995.

BERGAMASCHI, M. A.; MEDEIROS, J. S. História, memória e tradição na educação escolar indígena: o caso de uma escola Kaingang. Dossiê: História, educação e interdisciplinaridade. Rev. Bras. Hist., v. 30 n. 60, p. 55-75, 2010.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: jun. 2019.

BORBA, T. M. Actualidade Indigena. Coritiba: Typ e Lytog. A vapor Impressora Paranaense, 1908.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a Política Nacional da Educação Escolar Indígena. Brasília: MEC, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/gbeei.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas (RCNEI). Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed., 1. Reimp. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

CARNEIRO, H. Comida e sociedade: uma história da alimentação. Rio de janeiro: Elsevier, 2015.

CIMI. Manifesto sobre a Educação Escolar Indígena no Brasil: Por uma Educação Descolonial e Libertadora. Conselho Indigenista Missionário, 29 de outubro de 2014. Disponível em: <https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Manifesto_EducacaoEscolarIndigena.pdf>. Acesso em: 26 maio 2021.

DELMONDEZ, P.; PULINO, L. H. C. Z. Sobre identidade e diferença no contexto da educação escolar indígena. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 3, p. 632-641, 2014.

FARIAS, M. I. Os processos de territorialização e reterritorialização da Educação do Campo no Sudoeste do Paraná. 2013. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, UNESP, Presidente Prudente, 2013.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

FUNDEPAR. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Educacional. Programa Estadual de Alimentação Escolar (PEAE). Disponível em: <http://www.fundepar.pr.gov.br/Pagina/Programa-Estadual-de-Alimentacao-Escolar>. Acesso em: 15 maio 2021.

GEHRKE, M. Contribuições da práxis para a construção da biblioteca escolar do trabalho a partir da educação do campo. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

ISA. Instituto Socioambiental. Povos indígenas do Brasil. Povo Kaingang. 2021. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Kaingang>. Acesso em: 15 jan. 2021.

MACIEL, M. E. Uma Cozinha à Brasileira. Estudos Históricos, v. 33, p. 25-39, Rio de Janeiro, 2004.

SOUZA, H. J. de. Como se faz análise de conjuntura. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

TOMMASINO, K. A história dos Kaingang da bacia do Tibagi: uma Sociedade Jê Meridional em movimento. 1995. Tese (Doutorado em Antropologia) - Faculdade de São Paulo, São Paulo, 1995.

VEIGA, J. Cosmologia e práticas rituais Kaingang. 2000. Tese (Doutorado em Filosofia e Ciências Humanas) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

Published

2023-12-31

How to Cite

Has, M. (2023). O cenário da alimentação kaingang na conjuntura político-educacional paranaense: um olhar para a realidade sob a ótica da totalidade. Políticas Culturais Em Revista, 16(2), 38–58. https://doi.org/10.9771/pcr.v16i2.52832

Issue

Section

Dossiê - Cultura alimentar e política cultural