Opera and Yellow Fever in Imperial Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ictus.v14i1.36006

Keywords:

Opera, Rio de Janeiro, 19th century, Imprezario, Yellow fever.

Abstract

D. Pedro II and his court particularly favored opera in Rio de Janeiro, not only because it identified the country with European civilization, but also because of the taste already introduced in the capital of the kingdom at the time of D. João VI. The lack of enough local forces, however, made Italy the place of choice for hiring lyrical companies that would supply this demand. In this context, this study aims to discuss the relationship between operatic life in the capital of the empire and the yellow fever epidemic that struck Rio between 1849 and 1853 and its repercussions in Europe. The trip was long and the risk of illness was severe. Even so, singers and musicians took the risk in the name of considerable gains, the possibility of exercising their profession and the search for a better life outside an Italy socially and economically shattered by the wars of unification.

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Author Biographies

Marcos Virmond, IA- UNICAMP

Bacharel em música pela USC-Bauru, Doutor em Música pela UNICAMP, é professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Música do IA-UNICAMP. Foi regente da Orquestra de Câmara da USC (Bauru-SP) e da Orquesetra Sinfônica Municipal de Botucatu-SP. Seu principal tópico de estúdo na musicologia é a ópera italiana do século XIX e suas relações transatlânticas com o Brasil e a América, tend publilcado um livro sobre a ópera Condord e A. Carlos Gomes. Membro da Sociedade Brasileira de Musicologia, da ARLAC e da International Musicological Society.

Lenita Waldige Mendes Nogueira, IA- UNICAMP

Lenita W. M. Nogueira é docente do Departamento de Música do Instituto de Artes da Unicamp, onde leciona as disciplinas História da Música, História da Música Brasileira e Apreciação Musical, além de atuar na Pós-Graduação, orientando dissertações e teses. Bacharel em Música pela mesma universidade, mestre em Artes pela Universidade de São Paulo (USP) e doutora em Ciências Sociais pela UNICAMP, tem como foco principal de suas pesquisas a música brasileira, em especial dos séculos XVIII e XIX. Publicou os livros Maneco Músico, pai e mestre de Carlos Gomes; A Lanterna Mágica e o Burrico de Pau: Memórias e Histórias de Carlos Gomes; Museu Carlos Gomes: Catálogo de Manuscritos Musicais, Música em Campinas nos últimos anos do Império e Todas as Notas: Comentários para os programas da Orquestra Sinfônica da Campinas 2003-2016, além de ter colaborado em diversas publicações. Atua também como curadora do Museu Carlos Gomes em Campinas.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Articles