DIFFERENCES AND RETICENCES AROUND THE NORBERT ELIAS’S WORK IN THE ACADEMICSCIENTIFIC FIELD OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v37i0.35113

Keywords:

Academic field, Physical education, Norbert Elias, Reception, Sociology

Abstract

Norbert Elias was one of the great sociologists
of the twentieth century. However, unlike other
intellectuals, his work encountered a number of
reception difficulties in the academic field. In
national terms, it can be said that the reception
dynamics of Eliasian sociology are still incipient,
although almost 30 years of circulation of this theory
in the country are already demarcated. In general,
this reception has also caused epistemological
tensions in different areas of knowledge. Faced with
this context, this article aims to analyze some of the
epistemic divergences around the Eliasian theory
in Brazil, using a debate in the Physical Education
field as a paradigmatic case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius Machado de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Em estágio pós-doutoral pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro). Membro do Observatório de Educação Física e Esporte (OEFE/UEM). Tem desenvolvido pesquisas no campo da Epistemologia da Educação Física e Sociologia do Esporte, especialmente, em comunicação com o referencial teórico eliasiano. Principal publicação: OLIVEIRA, V. M.; BRASIL, M. R.; MATTES, V. V.; ÁLVAREZ, V. A. E.; SOUZA, J. The Reception of Norbert Elias’ Work in Brazilian Physical Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, v. 21, n. 82, p. 337-353, 2021.

Juliano de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Livre-docente pela Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Coordenador do Observatório de Educação Física e Esporte (OEFE/UEM). Entre 2016 e 2023, foi editor do periódico The Journal of the Latin American Socio-cultural Studies of Sport. Atua com pesquisas nas áreas de Epistemologia da Educação Física e Sociologia do Esporte, especialmente, em comunicação com os referenciais teóricos de Pierre Bourdieu, Norbert Elias, Ulrich Beck e Anthony Giddens. Principal publicação: SOUZA, J.; MARCHI JÚNIOR, W. Bourdieu e a Sociologia do Esporte: contribuições, abrangência e desdobramentos teóricos. Tempo Social, v. 29, p. 243-286, 2017.

 

CONTRIBUIÇÃO DE AUTORIA:
Vinicius Machado de Oliveira - Análise formal, Investigação, Metodologia, Visualização, Escrita - esboço original, Escrita - revisão e edição.
Juliano de Souza - Conceitualização, Administração do projeto, Supervisão, Validação, Escrita - revisão e edição.

References

BAUMAN, Z. Modernidade e holocausto. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.

BOURDIEU, P. Sobre o estado: cursos no collège de France (1989-92). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

DIAS, C. A sociologia figuracional e os estudos do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 31, n. 2, p. 155-169, jan. 2010. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/524. Acesso em: 9 ago. 2024.

DIAS, C.; MELO, V. A. Leisure and urbanisation in Brazil from the 1950s to the 1970s. Leisure Studies, London, v. 30, n. 3, p. 333-343, 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02614367.2011.552190. Acesso em: 9 ago. 2024.

DIAS, C.; NASCIMENTO, O. A. dos S.; BUBA, M. D.; LAZZAROTTI FILHO, A. Estudos do lazer no Brasil em princípios do século XXI: panorama e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 601-616, abr./jun. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/66121. Acesso em: 9 ago. 2024.

DIAS, C. Porque ainda não sou eliasiano: tréplica a Souza, Starepravo e Marchi Junior. [S. l.], 2016. Disponível em: https://historiadoesporte.files.wordpress.com/2016/10/porque-ainda-nc3a3o-sou-elisiano-blog.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.

DIAS, C. Sport and environment in Brazil: a historical overview. The International Journal of The History of Sport, London, v. 31, n. 10, p. 1255-1266, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09523367.2013.874339. Acesso em: 9 ago. 2024.

DUNNING, E. “Figurando” o esporte moderno: algumas reflexões sobre esporte, violência e civilização com referência especial ao futebol. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 42, n. 1, p. 11-26, jan/jun. 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/443. Acesso em: 9 ago. 2024.

DUNNING, E.; MENNELL, S. Prefácio à edição inglesa. In: ELIAS, N. Os alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997. p. 7-14.

DUNNING, E.; HUGHES, J. Working with Elias. In: DUNNING, E.; HUGHES, J. (org.). Norbert Elias and Modern Sociology: Knowledge, Interdependence, Power, Process. London: Bloomsbury, 2013. p. 17-49.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994a.

ELIAS, N.; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.

ELIAS, N. Envolvimento e alienação. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

ELIAS, N. Introdução à Sociologia. Lisboa: Edições 70, 2008.

ELIAS, N. Norbert Elias por ele mesmo. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ELIAS, N. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. v. 1.

ELIAS, N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Zahar, 1993. v. 2.

ELIAS, N. Os alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os Estabelecidos e os Outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

ELIAS, N. Teoria simbólica. Oeiras: Celta, 1994b.

GADAMER, H. G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

GARRIGOU, A.; LACROIX, B. Norbert Elias: a política e a história. São Paulo: Perspectiva, 2010.

GEBARA, A. Norbert Elias no Brasil. In: GEBARA, A.; COSTA, C. J.; SARAT, M. (org.). Leituras de Norbert Elias: processo civilizador, educação e fronteiras. Maringá: Eduem, 2014. p. 19-35.

GIULIANOTTI, R. Civiling games: Norbert Elias and the sociology of sport. In: GIULIANOTTI, R. (org.). Sport and modern social theorists. New York: Palgrave Macmillan, 2004. p. 145-160.

GOODY, J. Elias and the anthropological tradition. Anthropological Theory, [United Kingdom], v. 2, n. 4, p. 401-412, 2002. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/14634990260620512. Acesso em: 9 ago. 2024.

GOODY, J. O roubo da história: como os europeus se apropriaram das idéias e invenções do Oriente. São Paulo: Contexto, 2008.

GÓRNICKA, B.; LISTON, K.; MENNELL, S. Twentyfive years on: Norbert Elias’s intellectual legacy 1990–2015. Human Figurations, Ann Arbor, v. 4, n. 3, 2015. Disponível em: https://quod.lib.umich.edu/h/humfig/11217607.0004.303/--twenty-five-years-on-norbert-eliass-intellectuallegacy?rgn=main;view=fulltext. Acesso em: 9 ago. 2024.

HAUT J.; DOLAN P.; REICHER D.; GARCIA, R. S. (ed.). Processos de excitação: trabalhos inéditos de Norbert Elias sobre esporte, lazer, corpo, cultura. Ponta grossa: Ed. UEPG, 2022.

HOLT, R. Sport and the British: a modern history. Oxford: Claredo, 1990.

KILMINSTER, R. Introdução do organizador. In: ELIAS, N. Teoria simbólica. Oeiras: Celta, 1994. p. vii-xxiii.

KIRSCHNER, T. C. Lembrando Norbert Elias. Textos de história, Brasília, DF, v. 7, n. 1-2, p. 27-58, 1999. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/textos/article/view/27794. Acesso em: 9 ago. 2024.

KIRSCHNER, T. C. História e sociologia: a contribuição de Norbert Elias. História e Cultura, Franca, v. 3, n. 3, p.53-65, dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/1409. Acesso em: 9 ago. 2024.

KOURY, M. G. P. Emoções e Sociedade: um passeio na obra de Norbert Elias. História: questões & debates, Curitiba, v. 59, n. 2, p. 79-98, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/37034. Acesso em: 9 ago. 2024.

LANDINI, T. S. A Sociologia de Norbert Elias. BIB: revista brasileira de informação bibliográfica em ciências sociais, São Paulo, v. 61, p. 91-108, 2006. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/294. Acesso em: 9 ago. 2024.

MALERBA, J. A influência Intelectual de Norbert Elias. Mediações: revista de ciências sociais, Londrina, v. 9, n. 1, p. 59-68, 2004. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9047. Acesso em: 9 ago. 2024.

MEDEIROS, C. C. C.; GODOY, L. As referências de Pierre Bourdieu e Norbert Elias na revista brasileira de ciências do esporte: Mapeando tendências de apropriação e de produção de conhecimento na área da educação física (1979-2007). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 30, n. 2, p. 199-214, jan. 2009. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/445. Acesso em: 9 ago. 2024.

MENNELL, S. Civilizing Processes. Theory, Culture & Society, [s. l.], v. 23, n. 2-3, p. 429-431, 2006. Disponível em: Civilizing Processes - Stephen Mennell, 2006 (sagepub.com). Acesso em: 9 ago. 2024.

OLIVEIRA, V. M. A recepção do trabalho de Norbert Elias no Brasil: movimentos figuracionais a partir da área de Educação Física. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/7431. Acesso em: 9 ago. 2024.

OLIVEIRA, V. M.; BRASIL, M. R.; MATTES, V. V.; ÁLVAREZ, V. A. E.; SOUZA, J. The Reception of Norbert Elias’ Work in Brazilian Physical Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, Madrid, v. 21, n. 82, p. 337-353, 2021. Disponível em: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista82/artrecepcion1248.htm. Acesso em: 9 ago. 2024.

PEPPERELL, N. The unease with civilization. Thesis Eleven, [United Kingdom], v. 137, n. 1, p. 3-21, 2016. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0725513616638480. Acesso em: 9 ago. 2024.

RIBEIRO, L. S. Processo e figuração: um estudo sobre a Sociologia. 2010. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/479342. Acesso em: 9 ago. 2024.

SÁ, A. Nota do tradutor. In: ELIAS, N. (org.). Envolvimento e alienação. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998. p. 7-10.

SCARAMBONI, B. A. Além de Freud: um estudo sobre a relação entre a sociologia de Norbert Elias e a psicanálise freudiana. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/items/6b0a35f4-6616-4f37-9f27-371d6b70e9ff. Acesso em: 9 ago. 2024.

SCHATTNER, A. For the recreation of gentlemen and other fit persons of the better sort: tennis courts and bowling greens as early leisure venues in sixteenth- to eighteenth century london and bath. Sport in History, London, v. 34, n. 2, p. 198 222, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17460263.2014.923730. Acesso em: 9 ago. 2024.

SCHEFF, T. J. Shame in Self and Society. Symbolic Interaction, [s. l.], v. 26, n. 2, p. 239-262, 2003. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1525/si.2003.26.2.239. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. Do homo movens ao homo academicus: rumo a uma teoria reflexiva da Educação Física. São Paulo: LiberArs, 2021.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. Compreensões acerca da hermenêutica na análise textual discursiva: marcas teórico metodológicas à investigação. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 31, n. 100, p. 33-55, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6395. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, C. B. de. Processos descivilizadores: Norbert Elias e o problema da violência no mundo civilizado. 2013. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9749?locale=pt_BR. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de; MARCHI JÚNIOR, W. A guerra fria e a final do campeonato mundial de xadrez de 1972: algumas possibilidades analíticas e correlacionadas. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, Florianópolis, v. 27, n. 4, p. 567-581, 2013a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/hY9JrsZCNtqVJtkjM9pMCDf/. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de; MARCHI JÚNIOR, W. O “match do século” e a “história esportiva” do xadrez - uma interpretação sociológica. Motriz: revista de educação física, Rio Claro, v. 19, n. 2, p. 399-411, 2013b. Disponível em: https:// www.scielo.br/j/motriz/a/bypGnLZTTjzfxyDG76hyNWG/. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de; MARCHI JÚNIOR, W. Rupturas e tensões no processo de constituição estrutural do subcampo esportivo do xadrez (1900-1960). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 3, p. 557-570, jul./ set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/xKrx6fzK4LZqcvRWWKHZwwJ/. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de. O “esporte das multidões” no Brasil: Entre o contexto de ação futebolístico e a negociação mimética dos conflitos sociais. 2014. Tese (Doutorado em Educação Física) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

SOUZA, J. de; OLIVEIRA, V. M. de. Por que tarda prosperar uma teoria realista da Educação Física brasileira? Conversações com Norbert Elias. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 21., Natal, 2019. Anais [...]. Natal: CBCE, 2019. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2019/8conice/paper/viewFile/13123/6529. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de. O xadrez em xeque: uma análise sociológica da “história esportiva” da modalidade. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/25008?show=full. Acesso em: 9 ago. 2024.

SOUZA, J. de; STAREPRAVO, F. A.; MARCHI-JÚNIOR, W. A sociologia configuracional de Norbert Elias – potencialidades e contribuições para o estudo do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 429-445, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/jBC7LYzwrxtbQ7MtTxNfzWp/. Acesso em: 9 ago. 2024.

Published

2024-10-10

How to Cite

Machado de Oliveira, V. ., & de Souza, J. (2024). DIFFERENCES AND RETICENCES AROUND THE NORBERT ELIAS’S WORK IN THE ACADEMICSCIENTIFIC FIELD OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL. Caderno CRH, 37, e024012. https://doi.org/10.9771/ccrh.v37i0.35113